ERLEBACH: SONATES VOOR VIOOL, VIOLA DA GAMBA EN B.C.
CD Recensies - E

Erlebach: Sonates voor viool, viola da gamba en b.c. nr. 1 in D, 2 in e, 3 in A, 4 in C, 5 in Bes, 6 in F. Rodolfo Richter (v), Alison McGillafry (vdg), Silas Standage (kl), Eligio Quinteiro (theorbe) en Peter MacCarthy (cb). Linn CKD 270 (70’59”). 2001

 

Achteraf blijkt het lot Philipp Heinrich Erlebach (1657- 1714) die onder meer werkzaam was aan het hof van prins Albrecht Anton van Schwarzburg-Rudolstadt, niet gunstig gezind te zijn geweest. Van de ruim duizend werken die hij in diverse genres gecomponeerd moet hebben, blijven ons er na een brand in de hofbibliotheek slechts zeventig van over. En van zijn honderdtwintig instrumentale werken alleen zes suites, een mars en deze zes sonates.

Typische barokwerken in een vertrouwd genre met als belangrijkste bijzonderheid dat Erlebach graag gebruik maakte van scordatura, het bewust verkeerd stemmen van de viool, dat door Biber bekend werd. Hier zijn daar meer mooie voorbeelden van en Rodolfo Richter maakt er mooi gebruik van met treffend resultaat. 

Deze 6 Sonates voor viool, viola a gamba en continuo dateren uit 1694. Het gaat om met een adagio beginnende driedelige werken. Daarvan bestaat een andere, onbekende opname van door El arte musico (Verso VRS 2146) uit 2012.