MYSLIVECEK: PASSIONE DI NOSTRO SIGNORE GESU CRISTO, LA
CD Recensies - M

Myslivecek: La passione di nostro signore Gesu Cristo. Sophie Karthäuser (s., Maria Magdalena), Jörg Waschinski (manlijke sopr., Petrus), Yvonne Berg (a., Johannes), Andreas Karasiak (t., Jozef van Arimatea) met Chorus musicus Keulen en Das neue Orchester o.l.v. Christoph Spering. Capriccio 71-025/6 (2 cd’s, 1u. 42’26”). 2004

 

Te midden van de vele Passiemuzieken neemt deze van Josef Myslivecek (1737-1781) uit ca. 1770 een bijzondere plaats in omdat hij tekst van Metastasio gebruikte waarin de gebruikelijke bijbelse figuren en de kruisiging ontbreken. Hun plaats wordt ingenomen door Maria Magdalena die in de huidige spirituele gedachtegang aan een metamorfose is onderworpen en die Christus naar het kruis begeleidde. De beide andere figuren zijn de apostel Petrus, Johannes en Jozef van Arimathea als getuigen van de kruisiging. 

Hier gaat het dus niet zozeer over de dramatische laatste uren van Jezus, maar om wat zich emotioneel in verhalende trant aan de rand van die gebeurtenis afspeelde. Om ander lijden, andere rouw, maar ook om hoop voor een wederopstanding.

Muzikaal verloopt het werk vooral in de vorm van veel heel mooie da capo aria’s. Een eerste verrassing is het om Jörg Waschinski als een van de zeldzame manlijke sopranen de rol van Petrus in quasi operastijl te horen zingen. In de aria ‘Giacché mi tremi in seno’ toont hij zijn grote, plooibare kunnen. Nog mooier klinkt Sophie Karthäuser als Maria Magdalena. Luister maar naar de tristesse die ze laat horen in ‘Vorrei dirti il mio dolore’ en als contrast de lange, positiever klinkende aria ‘Ai passi erranti’.

Dat Johannes door een echte alt wordt vertolkt is op zich al vrij bijzonder, maar dat ze het zo geweldig goed doet, getuige het recitatief ‘Dopo un pegno sì grande d’amore’ en de aria ‘Ritornerà fra voi’, maakt de prestatie van Yvonne Berg nog indrukwekkender.

De enige wat zwakkere schakel bij de solisten is tenor Andreas Karasiak met zijn hinderlijke tremolostem als Jozef van Arimatea. De uitstekende begeleiding van Christoph Spering maakt weer veel goed.