ANDREEVA, NATALIA: PRELUDES EN FUGA'S; PIANOSONATES

Natalia Andreeva: Preludes en fuga’s. Bach, J.S.: Preludium en fuga in cis BWV 849 en Preludium en fuga in a BWV 543 (bew. Liszt); Franck: Prélude, choral et fugue; Shostakovitch: Prelude en fuga in c op. 87/20; Rachmaninov: Études-tableaux in g op. op. 33/7 en in cis op. 33/8. Divine Art DDA 25139 (57’25”). 2013

 

Natalia Andreeva: Pianosonates. Beethoven: Pianosonate nr. 27 in e op. 90; Scriabin: Pianosonate nr. 10 op. 70; Prokofiev: Pianosonate nr. 2 in d op. 14; Debussy: Estampes. Divine Art DDA 25140 (63’01”). 2014

 

De Russische, nu soms vanuit Australië werkende pianiste Natalia Andreeva verraste in 2015 met een voortreffelijke opname van de zes pianosonates van Galina Oestvolkskaja (Divine Art DDA 25130), maar daarvoor had ze ook al twee opmerkelijke opnamen gemaakt.

Zo was het een aardige gedachte om wat Preludes en fuga’s van Bach (uit het Wohltemperierte Klavier I nr. 4 en uit het zestal voor orgel, door Liszt onder nr. S. 462 bewerkt), Liszt en Franck plus een duistere uiting Shostakovitch te combineren en daaraan als toegift twee stukken van Rachmaninov toe te voegen.

Op de uitgave met Pianosonates herhaalt ze dit procédé met in chronologische volgorde drie van de minder bekende sonates van Beethoven uit 1814, bestemd voor graaf Moritz von Lichnowski met de suggestie dat het gaat om een strijd tussen hoofd en hart, Scriabin – veel complexer en diffuser – hier uitgevoerd als een dappere strijd tussen licht, schaduw en duisternis en Prokofiev met hier classcisme en modernisme in goed evenwicht in het werk uit 1912. Ditmaal de drie deeltjes uit Debussy’s Estampes als bonus. 

Aardig dat de pianiste zelf het leeuwendeel van de toelichtingen schreef en daarin veel interessants te vertellen heeft.

Aardige concepten, op bewonderenswaardig hoog niveau gerealiseerd, ook opnametechnisch.