ALLARD, BENJAMIN: JONGE ERFGENAAM, DE (BACH)

Benjamin Allard: De jonge erfgenaam. J.S.Bach: Complete werken voor toetsinstrument, deel 1. Harmonia Mundi HMM 90.2450/2 (3 cd’s, 4u. 07’55”).

 

Deze echt bijzondere, in essentie aan de werken voor de toetsinstrumenten orgel, klavecimbel en clavichord gewijde uitgave vormt het nog bescheiden project van de Franse organist/klavecinist Benjamin Allard die als eerste het plan opvatte om de volledige werken voor toetsinstrument van Bach vast te leggen. Hij doet dat keurig en logisch in chronologische volgorde voor zover die bekend is. 

Hij kiest hiervoor de werken die Bach tussen 1699 en 1705 tijdens zijn  vroege betrekkingen componeerde en combineert deze met werken van zijn jeugdidolen Kuhnau, Frescobaldi, Böhm, Froberger, Pachelbel en de Grigny. De eerste cd bevat de in Ohrdruf geschreven composities, de tweede die uit Lüneburg en de derde die uit Arnstadt.  In totaal gaat het om 51 items die de leerlingperiode en de beginnende grootmeester heel mooi in beeld brengen.

De sopraan Gerlinde Seemann werkt in een aantal Koraalbewerkingen mee.

Speelt op het André Silbermann orgel van de Sainte-Aurélie kerk in Straatsburg en de kopie van een Ruckers/Dulkcen klavecimbel van Émile Jobin.

Aan de voorwaarden voor een muziekhistorisch verantwoorde uitgave wordt voldaan want de in 1985 geboren Benjamin Allard die in Parijs en in Bazel bij Zehnder orgel en bij Marcon klavecimbel studeerde, kent de fijne knepen van het barokvak. Eerder legde hij klavecimbelwerken uit het Bauyn manuscript vast (Hortus 065) en Bachs 6 Orgelsonates (Alpha 152).