APKALNA, IVETA, LICHT EN DONKER

Iveta Apkalna: Licht en donker. Shostakovitch: ‘Passacaglia’ uit Lady Macbeth van Mtsensk op. 29; Kalejs: Gebed; Esaich: Evocations nr. 1-3; Goebaidulina: Licht en donker; Janáček: ‘Postludium’ uit de Glagolitische mis; Ligeti: Etudes nr. 1 en 2; Garūta: Meditatie. Berlin Classics BC 30107 (66’54”). 2018

Het nieuwe Johannes Klais Opus 1871 orgel met vier manualen en 4.765 pijpen uit de Elbphilharmonie in Hamburg is een machtig instrument dat van subtiel mijmerend in het hoogste register tot duister brommend en dreunend in het laag in alle toonaarden zijn vele mogelijkheden kan tonen. In een uitgekiend programma met niet alledaagse werken van van haar landgenoten Lucija Garūta en Alvars Kalejs, de in de buurt wonende Sofie Goebaidulina en de Fransman Thierry Escaich plus bekendere fragmenten, losgeweekt uit grotere composities van anderen demonstreert de Letse Iveta Apkalna, die als vaste organiste aan die zaal is verbonden, deze mogelijkheden. Zo bracht ze een spannend programma bijeen en voert ze meeslepend uit.

Ze acht het haar opdracht om het orgel uit de kerkelijke sfeer te halen en het is een auditief genoegen om haar intense interpretaties in een volrond, warm klankspectrum te ondergaan. Ook een ideale cd om de capaciteiten van een luidsprekersysteem aan de tand te voelen.

Het kan nieuwsgierig maken naar andere opnamen van Apkalna, zoals die met werken van Liszt, Vasks, Bach, Hakim en Glass (Hera 2114) en het Orgelconcert van Braunfels (Oehms OC 411).