ANDEREGG, FRANCISCA: IMAGES OF BRAZIL

Francesca Anderegg: Images of Brazil. Guerra-Peixe: Stukken voor viool en piano nr.1-3; Guarnieri: Vioolsonate nr. 4; Freire: Brincando com Theo (bew.); Copenhague (bew.), Mamulengo (bew.); Villa-Lobos/Averbach: O martírio dos insetos W. 213 (bew.); Aguar: Meloritmas nr. 4; Villani-Cortes: Águas claras; Gnattali: Flor de noite. Met Erika Ribeira. Naxos 8.573923 (60’45”). 2017

Dit is typisch zo’n uitgave die makkelijk aan de aandacht ontsnapt en die mogelijk op het eerste gezicht niet interessant lijkt. Maar zoals wel vaker: ‘the proof of the pudding is in the eating’. Dan blijkt ineens deze verzameling composities van Camargo Guarnieri, Léa Freire, Ernani Aguiar, Edmundo Villani-Cortes en Radamés Gnattali zeer de moeite waard te zijn. Afgezien van Villa-Lobos en Guarnieri gaat het om onbekende componisten. De Amerikaanse violiste Francesca Anderegg maakt dit alles toegankelijk via vaak heel goede bewerkingen.

Wie twijfelt aan de waarde van deze onderneming, moet maar eens track nr. 3, het slechts 2’32” durende derde deel van de oorspronkelijk voor viool en piano geschreven Stukken van César Guerra-Peixe beluisteren om enthousiast te raken.

Onderweg komen we sporen typisch Braziliaanse vormen als bossa nova, chòro, frevo en samba tegen met natuurschilderingen.dansen, vreugde humor en lome ritmen.

Bij nader luisteren blijken vooral de krachtige, nog romantische Vioolsonate nr. 4 van Guarnieri, de 3 gevoelvolle ’songs’ van Léa Freire en het curieuze Martelaarschap van insecten (met als laatste deel een ‘Vlucht van de hommel’ die Rimsky’s werkje in de schaduw plaatst) en Aguiars inventieve Meloritmias voor soloviool. 

De stukken van Villani-Cortes en Guattali hebben een aardig toegiftkarakter.

Francesca Anderegg en Erika Ribeiro voeren al deze werken gaaf, getrouw en liefdevol weer.