ABBADO, CLAUDIO: EARLY RECORDINGS, THE

Claudio Abbado: The early recordings. Cambini: Pianoconcert nr. 3 in G op. 15/3 (bew. Barblan); Bach, J.S.: Concert voor 4 klavecimbels en strijkorkest in a BWV. 1065; Tartini: Vioolconcerten in D op. 1/4, D.15, F D. 64 en a D. 115 (bew. Michelangelo Abbado).  Resp. Franco Gulli (v) met het Angelicum orkest Milaan o.l.v. Michelangelo Abbado; Luigi Ferdinando Tagliavini, Bruno Canino, Antonio Ballista en Claudio Abbado (kl) met het Angelicum orkest o.l.v. Alberto Zedda; Franco Gulli (v) met het Angelicum orkest Milaan o.l.v. Alberto Zedda. Warner 2954-16478-2 (70’12”). 1955-1962

Voor de meeste muziekliefhebbers begint de carrière van Claudio Abbado pas met zijn eerste Decca opnamen uit de jaren zestig. Maar feitelijk begon die natuurlijk al eerder toen hij in de periode 1954-1962 in zijn geboortestad Milaan als pianist en beginnend dirigent de aandacht op zich vestigde. We horen hem als pianist in een Pianoconcert van Giuseppe Maria Cambini, als klavecinist in het quadrupelconcert van Bach  (naar Vivaldi) en als beginnend dirigent in de Vioolconcerten van Tartini.

Aardig dat ook Abbado’s vader, violist en componist Michelangelo (1900-1979) als Tartini specialist in het geheel is betrokken.

Bij zo’n uitgave als belangrijke aanvulling op het omvangrijke latere repertoire van de dirigent waarin hij nooit meer als solist optrad veert het hart van iedere Abbado bewonderaar van de dirigent (waaronder schrijver dezes) op. Dat aan de oude mono opnamen geen hoge eisen mogen worden gesteld en geen hoge verwachtingen mogen worden gewekt, zal duidelijk zijn, maar feitelijk valt de uitkomst na de ‘remastered’ behandeling best mee.