APITULEY, ESTHER, VIOLENT VIOLA

Apituley, Esther: “Violent viola”. Kodály: Adagio; Hindemith: Altviool solosonate in 5 delen op. 25/1; Britten: Lachrymae op. 48; Bach: Adagio uit Sonate voor soloviool nr. 1 in g BWV 1001; Ravel: Kaddish uit Mélodies hébraiques; Stravinsky: Chanson russe uit Mavra; Dowland: Burst forth my tears; If my complaints could passions move uit First book of songs or ayresApituley: Pizzicato; Anoniem: Georgisch lied; Vieuxtemps: Elegie op. 30. Met Rië Tanaka (p) en het Amsterdams Altviool kwartet. Challenge CC72156 (73’37”). 2004

 

Altvioliste Esther Apituley staat als assertieve musicienne vooral bekend om haar inzet voor eigentijdse muziek. In 2004 leverde ze dit heel gevarieerde menu aan deels bewerkte, maar gelukkig goeddeels ook oorspronkelijke werken die hooguit wat beter hadden mogen worden gedocumenteerd en nader beschreven in een toelichting. Te beginnen bij Dowland uit 1597 en eindigend in het heden wordt een breed gamma stijlen omspannen.

Het bijzondere van dit prachtig, maar heel direct opgenomen recital is vooral dat Apituley de voor haar door Jaap Bolink gebouwde alt zo zuiver en warm, zo vol uitdrukkingskracht en dynamisch contrast (met wat prachtig verstilde ppp momenten) en zonder een zweem van soms met de altviool geassocieerde zanderige klank laat uitkomen.

In het eerste deel uit de getransponeerde Solosonate nr. 1 van Bach, in de solosonate schittert de soliste alleen, in de stukken van Kodály, Britten, Ravel, Stravinsky en Vieuxtemps kreeg ze voortreffelijk en gelijkgericht steun van pianiste Rië Tanaka (aan wie helaas ook geen woord is gewijd) en voor de rest van het volledige of tot trio ingetoomde Amsterdams altviool kwartet.

Gezien het hoge niveau van de over een breed stilistisch gamma gespreide interpretaties en de opname is dit haast verplichte kost voor iedere ambitieuze altviolist. In deze zin is het geheel inderdaad heftig.