VERCAMMEN, MEREL: SYMBIOSIS
CD Verzamelprogrammas

Merel Vercammen: Symbiosis. Poldowski: Vioolsonate in d; Wantenaar: Muzikale sprookjes nr. 1-3; Franck: Vioolsonate in A M. 8.  Met Dina Ivanova. Gutman CD 191 (57’09”). 2019

In haar eigen toelichting vermeldt violiste Merel Vercammen dat ze de Vioolsonate van Franck uit 1886 bijzonder in haar hart heeft gesloten. Dat maakt ze ook hoorbaar in een liefdevolle, mooi verzorgde uitvoering, waarmee ze echter slecht een der velen naast talloze anderen is. Denk daarbij aan Faust (Harmonia Mundi HMM 90.2254), Jacobs (Challenge CC  72644) en Steinbacher (Pentatone PTC 5186-470) om slechts een paar uit de afgelopen tijd te noemen.

De ware belangstelling wekken Vercammen en haar betrouwbare Russische begeleidster Dina Ivanova die velen zich nog zullen herinneren als winnares van de derde prijs tijdens een recent Utrechts Lisztconcours echter met de enige Vioolsonate van Poldowski, die het bekends werd met haar liederen op tekst van Verlaine door Élise Gäbele en Philippe Riga (Musique en Wallonie 741) en Carolyn Sampson en Joseph Middleton (BIS SACD 2233).

Poldowski is het pseudoniem van de in België geboren Régine Wieniawska (1879 - 1932), een dochter van de bekende Poolse violist en componist Henryk Wieniavsky die met een Engelsman trouwde, zo lady Dean Paul werd en zo in Londen terecht kwam, daar een boetiek opende maar zich ook onder de naam Irène als componiste en pianiste openbaarde zoals uit deze Vioolsonate uit 1914 blijkt. Van dit werk verscheen eerder een opname van Clare Howick en Sophia Rahman (Naxos 8.572291).

Aardig is ook de kennismaking met de Amsterdamse Mathilde Wantenaar (1993) die een Vioolconcert voor haar schreef, maar hier is vertegenwoordigd drie beeldende sprookjes bijdraagt. Het leidde tot een heel mooi, attractief en inderdaad symbiotisch geheel.