VINKE, CARINA EN HANNA SHYBAYEVA: SILENT DREAMS

Carina Vinke (a) en Hanna Shybayeva (p): Silent Echoes. Schumann: Frauenliebe un Leben op. 42; Staern: Tranströmersanger nr. 1-4; Scriabin: Preludes op. 11 nr. 2, 5 en 4; Sibelius: ‘Flickan kom ifrån sin älsklings möte’ op. 37/5; ‘Den första kyssen’ op. 37/1; ‘Svarta rosor’ op. 36/1; ‘Var det en dröm?’ Op. 37/4. Eigenaarcode WH 3. (54’19”). 2011

 

Het is altijd een genoegen om opnieuw twee bekende jonge musici ontmoeten die al sinds de jaren negentig tot de bekenden/vrienden behoren en die beiden gestaag, maar in alle rust en zonder poeha carrière maakten. De nadere kennismaking, nu op afstand via een cd is van aangename aard omdat deze de mogelijkheid biedt in alle rust, geconcentreerd herhaaldelijk naar hen te kunnen luisteren.

Alt Carina Vinke viel reeds als negenjarige op in het Nederlands jeugdkoor, studeerde in Den Haag en ontwikkelde zich met haar kenmerkende volle, grote stem erg in de breedte wat repertoire betreft. Dat reikt van Bachpassies via andere oratoria tot operarollen van Händel en Gluck via Verdi, Wagner en Puccini tot Maxwell Davies. Dat ook veel Mahler op haar c.v. voorkomt, zal niet verbazen.

Hanna Shybayeva uit het grauwe Minsk landde na een wonderkind begin bij Naum Grubert in Den Haag en viel me positief op als niet zo succesvolle deelneemster aan een Utrechts Lisztconcours, won eerst het nationale YPP concours, maakte bij Philips een debuut cd en later bij Briljant Classics meer opnamen met Pianosonates van Schubert en Rachmaninovs Études-tableaux op. 33 en 39.

Te zien en te horen was ze tijdens het Prinsengracht festival, in het Concertgebouw, Vredenburg en de Nijmeegse Vereniging.

Beide musiciennes maken deel uit van het New European Ensemble, hebben ook hun vleugels op internationale podia uitgeslagen en wijden zich hier samen aan een bijzonder recital. Bijzonder om een paar redenen: Daar is allereerst de programmakeuze die verre van voor de hand liggend is. Het repertoire is niet dusdanig bekend en populair, maar ook niet zo makkelijk uitvoerbaar dat daarmee snel ‘gescoord’ kan worden. Verder omdat beiden elkaar de ruimte gunnen en de pianiste de mogelijkheid heeft om zich apart in een paar ook niet meteen verwachte Préludes van Scriabin te laten horen.

Maar belangrijker is natuurlijk het klinkend resultaat.

Schumanns liederencyclus Frauenliebe und Leben werd geschreven in een beladen periode toen de rechtbank hem juist had toegestaan om met Clara te trouwen, doch vader Wieck nog tien dagen had om daartegen in beroep te gaan. De componist koos gedachten van Chamisso waarin een vrouw wordt geportretteerd die haar man bemint en alleen voor hem leeft. Het is een uitgesproken negentiende eeuwse opvatting over het vrouw zijn en Schumann versterkt die geachte dat het geluk van een vrouw alleen maar in de schaduw van de man kan staan. Heel ironisch in dit geval omdat ook Clara een heel succesvolle carrière had en tenslotte zelfs als broodwinner eindigde.

Vinke voert de luisteraar met haar aangenaam warme stem van het eerste aarzelende verlangen via sensueel verlangen tot teleurstelling aan het slot.

Hoe Vinke uitgerekend bij de jonge Zweedse componist Staern (1978) kwam (of hij bij haar) en deze zover kreeg dat hij vier liederen op tekst van Tomas Tranströmer voor haar schreef, vermeldt het verder keurige bijgevoegde boekje met volledige teksten en Engelse vertaling niet. Maar dat ze een nadere kennismaking waard zij, blijkt uit de toegewijde voordracht. Oorspronkelijk was dit materiaal bedoeld voor alt en ensemble (Het New European Ensemble), maar hier horen we het in een treffende pianoreductie.

Met Sibelius blijven we in Scandinavië, maar wel in de Zweedse taal. Hier treft de tekstinspiratie van Zweedse natuurromantici als Runeberg en begeeft de zangeres zich in het domein van Söderström, Mattila en Von Otter. Ze doet dat overtuigend met een presente, expressieve stem en een goed ontwikkeld gevoel voor de melodische lijnen en ze toont mooi inzicht in de teksten.

In het drietal vroege Préludes van Scriabin toont Hanna Shybayeva zich geheel vertrouwt met dit idioom en het Chopineske karakter daarvan; ze speelt met goed gedoseerde flair.

En de titel van deze uitgave? Die is ontleend aan de laatste regel van het laatste lied uit dit recital: “Ik herinner het mij als een lied dat stil viel, maar waarvan de melodie nog altijd na-echode…”

De opname klinkt levensecht al had in de liederen de balans soms de vleugel wat meer recht kunnen doen.

Omdat het hier om een geheel op eigen kosten gemaakte uitgave gaat, is de cd alleen verkrijgbaar voor €20,- via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of bankrekening NL12RABO 01345059956. Die liederen van Stearn en Sibelius kunnen ook via I-Tunes eb Spotify worden gedownload.