THOMAS, CAMILLE: CENTURY OF RUSSIAN COLOURS, A

Camille Thomas: A century of Russian Colours. Rachmaninov: Cellosonates in g op. 19; Kabalevsky: Cellosonate in Bes op. 71; Auerbach: Préludes voor cello en piano op. 47 nr. 6, 12, 15, 16,19, 20, 24. Met Béatrice Berrut. Fuga Libera FUG 712 (79’47”). 2013

 

Dat twee jonge Franse musici zich voor hun cd debuut in eerste instantie aangetrokken voelen tot Russisch en niet tot eigen Frans repertoire mag opmerkelijk lijken. Nog opmerkelijker is dat ze de Slavisch ziel zo goed weten te peilen.

In een volbloedige, gepassioneerde vertolking die ook is vervuld van de nodige melancholie raken ze de kern van Rachmaninovs sonate. Dat getuigt van een sensibele onderlinge afstemming en het goed aanvoelen van dit idioom. 

Hiermee plaatsen ze zich direct naast Harrell en Ashkenazy (Decca 473.807-2), Mørk en Thibaudet (Virgin 482.067-2) en Grebanier en Guggenheim (Naxos 8.550987). Maar omdat de versies van Harrell en Mørk ieder zijn uitgebracht op dubbel cd’s, lijken de françaises in het voordeel.

Met de beide celloconcerten uit 1949 en 1964 behoort de cellosonate uit 1962 tot de betere werken van de braaf Sovjet conforme Dmitri Kabalevsky. Deze sonate wordt fris en ongeaffecteerd aangepakt wat tot een heel mooi resultaat leidt.

Er bestonden mooie opnamen van met Øystein Birkelund met Håvard Gimse (Simax PSC 1146), Jamie Watson met Daniel Grimwood (Somm CD 019) en Jelena Ocic met Federico Lovato (Challenge CC 72358), maar deze nieuwe maakt  een eigenlijk nog diepere indruk.

Wat een goed idee om dat tweetal sonates uit verschillende perioden te combineren met een selectie uit de 24 Préludes voor cello en piano uit 1999 van de Russisch Amerikaanse componiste, pianiste en multidisciplinaire kunstenares Lera Auerbach, die deze werken zelf compleet opnam met celliste Ani Aznavoorian (Cedille CDR 137-2) in 2012. 

Ook Thomas en Berrut voeren deze korte meest lyrische stukken met veel passie uit. Het leidt alles tot een uitstekend gelukt duodebuut. Mooi zou zijn wanneer het koppel samen meer opnamen gaat maken. Intussen heeft Thomas wel onderdak gevonden bij DG, waar een eerste opname met Offenbachs Concerto militaire en een Celloconcert van Saint-Saëns op stapel staat.