THOMAS, IREEN: CONTEMPLATIONS

Ireen Thomas: Contemplations. Sor: Fantaisie élégiaque; Satie: Gnossiennes nr.1-3; Gymnopédies nr. 1-3; Ballard: Entrée trosième; Ballet de M. Le Daufin; Entrée sixième; Courante quattrièsme; Ballet des Dieux; Courante cinquièsme; Entrée de luths. ITH IV 2 (49’55”). 200?

Bespiegelingen: inderdaad! En wel op basis van een gedicht uit de bundel Contemplations van Victor Hugo: ‘Autre guitare’.  De gedachte om originele luitwerken van de redelijk bekende Sor en de op cd alleen dankzij Nigel North, Jacob Heringman en Göran Sollscher enigszins, maar veel minder uitgebreid bekende Fransman Robert Ballard (ca. 1575 -  na 1650) die met zijn fantaisies, pavans, galliards, almaines, corantes en voltes de muziekwereld op de grens van Renaissance en Barok vertegenwoordigt en die eigenlijk een aparte, eigen cd waard is, te combineren met luittranscripties van Ireen Thomas zelf en Jonathan Rubin van de bekendste pianowerken van Satie is een vondst.

De vervreemding blijft bij Satie heel beperkt. Dat Thomas gewetensvol te werk gaat, blijkt ook uit het feit dat ze Sor uitvoert op een kopie van een Stauffer gitaar uit 1830 die is bespannen met zijden- en darmsnaren.

Eenheid in verscheidenheid is troef; de wat hoofse, abstracte wereld van Sor blijkt heel goed samen te gaan met de balletondergrond bij Ballard en de archaïsche, geestige en ironische wereld van Satie.

De grootste waardering past voor de eigenlijk feilloos stijlvolle en muzikale realisatie vol warmte van dit bijzondere programma. En voor de heldere, intieme manier waarmee het is vastgelegd.