SALIS, SOFIA DE: FRENCH IMPRESSIONS

Sofia de Salis: French impressions. Poulenc: Fluitsonate FP. 164; Sancan: Fluitsonatine; Debussy: L’âme évaporée (bew.); Beau soir (bew.); ‘La faune’ uit Fêtes galantes (bew.); Jolivet: Chant de Linos (bew.); Ravel: Pièce en forme de habanera (bew.); Mouquet: Sonate ‘La flute de Pan’ op. 15. Met Elina Kachalova. Ars Produktion ARS 38.543 (58’00”). 2016 

 

Aan haar naam zou je het niet gauw ontdekken, maar Sofia de Salis is een Russische fluitiste die na haar huwelijk in het Franstalige deel van Zwitserland woont en een voorkeur lijkt te hebben voor Franse muziek uit de eerste helft van de vorige eeuw, impressionistisch van aard of niet, waarbij ze niet schroomt om van Debussy nu juist niet de fluitsolo Syrinx te spelen, maar bewerkingen van twee liederen uit de cyclus Fêtes galantes.

Origineel is ook dat ze een onbekende sonate uit 1946 van Pierre Sancan (1916-2008), de drie deeltjes - ‘Pan et les bergers’, ‘Pan et les oiseaux’, ‘Pan et les nymphes’ -  uit La flûte de Pan (1904) van Jules Mouquet   en de aan atonaliteit grenzende ruige Chant de Linos van André Jolivet in haar programma opnam.

Ravels Pièce en forme de habanera verandert met de omzetting van viool naar fluit evenzeer van kleur en karakter als met cello (Maisky, DG 431.544-2), trompet (Marsalis, Sony SK 47193) en saxofoon (Bornkamp, Vanguard 99085).

Met veel, gelukkig niet Slavische, maar verfijnd en helders Latijnse inslag wikkelt De salis haar programma af, volwaardig begeleid door haar vriendin uit de Moskouse conservatoriumtijd, Elina Kachalova. Wat een aardig debuut.

Sancan was er van Emmanuel Pahud en Eric le Sage (EMI 556.488-2) en Sharon Bezaly en Love Derwinger (BIS SACD 1639), Mouquet van James Galway en Phillip Moll (RCA 09026-68882-2) voor wie wat alternatieven wil horen.