RIEGLER, ANNE: À LA MANIÈRE DE

Anne Riegler: À la manière de….. Haydn: Pianosonate nr. 24 in D H. XVI/24; Ravel: Menuet sur le nom d’Haydn; À la manière de Chabrier; À la manière de Borodine; Le tombeau de Couperin; Chabrier: ‘Idylle’ uit Pièces pittoresques; Gounod: ‘Faites lui mes aveux’ uit Faust (bew); Borodin: Scherzo; ‘Serenade’ uit Petite suite; Couperin: ‘Tic-Toc-Choc ou les maillotins’ uit Pièces de clavecin III. Met Julia Sauer (s). TyxArt TXA17067 (59’40”). 2016

 

Hoe kun je jezelf op oorspronkelijke manier profileren in de cd wereld als jonge musicus? De oplossing die de Duitse pianiste Anne Riegler vond, getuigt van fantasie en durf.

Als kapstok voor haar recital dient Ravel met zijn beide ‘op de manier van’ (Chabrier en Borodin) pianowerken, voor de goede orde aangevuld met een origineel werk in de gedaante van Le tombeau de Couperin als omvangrijkste werk. Dat brengt een mooie kettingreactie op gang. Deze loopt van een oorspronkelijk stuk van Chopin via Ravels Haydn herinnering, onmiddellijk gevolgd door een Haydnsonate, een oorspronkelijke Idylle van Chabrier, de bewerking van een bekende aria uit Faust van Gounod (waarvoor sopraan Julia Bauer is geëngageerd) naar twee oorspronkelijke pianostukken van Borodin.

Verrassing en afwisseling zijn het gevolg. Niet alleen dat: Riegler werkt het hele programma als heel apart reisje door de muziekgeschiedenis met de een opvallende lichtvoetigheid en steeds de juiste expressie vindend af. De pianiste toont veel engagement en ook het nodige temperament in haar helder gearticuleerde en vormelijk beeldende exposés.

Het quasi vuurwerk dat op de cover is afgebeeld deelt zich vrolijk en bewonderend stemmend aan de luisteraar mee. Dit is op bijzondere wijze smullen.