RUDIN, FEDOR: REFLETS

Fedor Rudin: Reflets. Catoire: Vioolsonate nr. 1 in b op. 15; Tchaikovsky: Valse-scherzo op. 34; Rachmaninov: Stukken voor viool en piano op. 6 nr. 1 en 2; Boulanger, L.: Nocturne (1911); Cortège; Fauré: Romance op. 28; Ravel: Vioolsonate. Met Florian Noack ℗. Ars Production 38.235 (74’38”). 2017

 

De jonge Russische violist Fedor Rudin die in 2014 het Henri Marteau concours won, is een kleinzoon van de componist Edison Denissov die de titel Reflets van zijn debuut cd verklaart op grond van de onderlinge relaties tussen de werken op zijn programma. Werken die op een of andere manier aan elkaar refereren of uit eenzelfde traditie voortkomen. Fauré was een leraar van Ravel en de pianoleraar van Lili Boulanger. Catoire was beïnvloed door Wagner, maar zijn Vioolsonate had door Rachmaninov kunnen worden gecomponeerd.

De kennismaking met de Russische componist van Franse afkomst Georgy Catoire (1861-1926) aan wie een hele cd met werken voor viool en piano is gewijd door Laurent-Albrecht Breuninger en Anna Zassimova (CPO 777.378-2) blijkt heel lonend.

Bij iemand die zo bewust zelf zijn programma samenstelt als Rudin, mag je verwachten dat hij deze ook met overtuiging uitvoert. Dat is ook het geval en in hoeverre zijn Paganini-D’Annunzio viool uit 1680 daarbij van invloed blijkt in niet zozeer van belang. Het is het goede resultaat dat telt. De cd ontleent zijn belang natuurlijk vooral aan de werken van Lili Boulanger, Rachmaninov en Catoire.