RYSANOV, MAXIM: BRAHMS, GLINKA, ENESCU, BRIDGE, TABAKOVA

Maxim Rysanov en Evelyn Chang: Brahms: ‘Scherzo’ in c uit F.A.E. sonate WoO.2; Glinka: Altvioolsonate in d; Enescu: Pièce de concert; Bridge: Pensiero H. 53/1, Allegro appassionato H.82; Franck: Vioolsonate in A M. 8 (bew.); Tabakova: Whispered lullaby. Avie AV 2111 (68’34”). 2006

 

Na mensen als Kim Kashkashian en Yuri Bashmet is de in de Oekraïne geboren Maxim Rysanov een der meest charismatische altviolisten. Niet voor niets was hij een graag geziene gaat op de kamermuziek festivals van Janine Jansen. Zijn grote status is terug te vervolgen tot deze debuut cd waarop hij wordt begeleid door de uit Taiwan komende Evelyn Chang.

Om het even wat beiden onder handen nemen - het levendige scherzo van Brahms, het robuuste, impressionistische Concertstuk van Enescu, de fijnzinnige, melodieuze sonate van Glinka, de prachtig gespeelde romantische Vioolsonate van Franck, waarin hij een ideale middenkoers vaart tussen de viool- en de celloversie, de twee expressieve stukken van Bridge, die verraden dat de componist zelf altviolist was en de aardige toegift van de Bulgaarse Dobrinka Tabakova - de muziek spreekt dankzij  Rysanovs mooie Guadagni en Chengs parelende pianistiek duidelijk en in warme tinten met vooral een prachtige toon in het hoge register van de altviool. Technische beheersing, verbeelding: geen punten van discussie.

Wie meer van Rysanov met pianobegeleiding wil horen, moet ook eens luisteren naar ‘Beethoven’ (Onyx 4108) Pavane met Ashley Wass (BIS CD 1773) met Franse stukken van Fauré, Dubugnon en Debussy en Bach ‘Adagio’ met Janine Jansen (Decca 478.925-2, 2 cd’s).