RADULOVIC, NEMANJA: BAÏKA

Nemanja Radulovic: Baïka. Khatchaturian: Vioolconcert in d; Trio voor klarinet, viool en piano; Rimsky-Korsakov: Scheherazade op. 35 (bew. Sedlar); Sedlar: Savcho 3; Turkey. Met Double sens, Andreas Ottensamer (kl), Laura Favre-Kahn (p) en het Borusan Istanboel filharmonisch orkest o.l.v. Sascha Goetzel. DG 479.7545 (79’45”). 2018

 

In het Servië waar Nemanja Radulovic vandaan komt staat ‘baïka’ voor sprookje, voor droom en hier gebruikt hij dat begrip voor muzikale vertellingen uit Armenië, Bagdad en de Zwarte Zee kust.

Het voor Oistrakh geschreven Vioolconcert uit 1940 van Khatchaturian (Warner 9463-615.712-2) is het enige van zijn drie concerten dat repertoire hield. Het gaat om een kleurige partituur met opwindende, zo niet geweldige hoekdelen, maar het prachtige langzame deel verveelt geen moment en biedt goede violisten de kans om daarop te broeden en te pronken met mooi legato. Dat doet Radulovic ook mooi en hij zorgt voor een fraaie, veelzijdige verklanking.

Het is ook aardig om hem in het Klarinettrio uit 1932 te horen im goed samenspel met de bekende uit Wenen komende Andreas Ottensamer en de  ervaren française Laura Favre-Kahn.

Nieuw is Rimsky’s Scheherazade in een bewerking voor voor soloviool strijkers en piano; hoewel het origineel met ook blazers kleuriger is, voldoet het aardig in deze vertolking met zijn eigen ensemble Double sens.

De beide eigen op Turkije geënte stukken van de Servische componist Aleksandar Sedlar vormen een aardige toegift.