ROYAL, KATE, ARIA'S

Royal, Kate. Debussy: ‘L’année en vain chasse l’année’ uit L’enfant prodigue; Delibes: ‘Chanson espagnole’ uit Les filles de Cadix; Canteloube: ‘Baïlèro’, ‘Malurous quó uno fenno’, ‘La delaissádo’ uit Chants d’Auvergne; Ravel: ‘Vocalise en forme de habanera’; Stravinsky: ‘No word from Tom’; ‘My father! Can I desert him?’, ‘I go, I go to him’  uit The rake’s progress; Orff: ‘In trutina’ uit Carmina burana; R. Strauss: ‘Wiegenlied’op. 41/1, ‘Morgen!’ op. 27/4; ‘Ich wollt’ein Sträußlein binden’ op. 68/2; Granados: ‘Quejas, o la maja y el ruiseñor’; Rodrigo: Cuatro madrigals amatorios. Anon.: ‘The sprig of Thyme’. Kate Royal met de Academy of St. Martin-in-the-Fields o.l.v. Edward Gardner. EMI 394.419-2 (65’14”). 2007 

Als je dan toch een (promotioneel bedoelde?) staalkaart van je kunnen wilt geven, dan graag zo! Negentien fragmenten uit het opera-, lied en concertrepertoire met negentiende en twintigste eeuws materiaal in vijf talen en even zoveel verschillende stijlen. Een grote ambitie kan de Engelse sopraan (28) niet worden ontzegd. Royal geldt reeds als groot Mozartvertolkster en wordt geclassificeerd in de lijn Te Kanawa en Fleming vanwege haar romige timbre. Ze kruipt snel en kort in menige huid en lijkt zich daar geheel in thuis te voelen. Stemmingen worden fraai gepeild van vrolijkheid bij Delibes, Rodrigo en Canteloude tot verlangen en teleurstelling bij  Debussy. Een mooie graadmeter voor haar kunnen is natuurlijk de solo van Ravel. Ze slaagt misschien niet in elk opzicht met vlag en wimpel, maar wel met een royale voldoende. Relatief het minst geslaagd zijn de Stravinsky fragmenten die een grotere, meer dramatische stem vergen. Ook de liederen van Strauss klinken wat aan de veilig kleine kant. Het recital eindigt met een aardige toegift. De begeleidingen zijn sympathiek en volgzaam zodat voor het grootste deel van een geslaagd optreden sprake is.