PERETYATKO, OLGA: LA BELLEZZA DEL CANTO; ARABESQUE; RUSSIAN LIGHT

Olga Peretyatko: La bellezza del canto. Rossini: ‘Non al dà follia maggiore’ uit Il Turco in Italia; ‘Canzone del salice’ uit Otello; Donizetti: ‘Quel guardo il cavaliere’ uit Don Pasquale; ‘Prendi, per me sei libero’ uit L’elisir d’amore; ‘O luce di quest’anima’ uit Linda di Chamonix; ‘Regnava nel silenzio’ uit Lucia di Lammermoor; Verdi: ‘Caro nome’ uit Rigoletto; Massenet: ‘Je marche sur tour loess chemins’ uit Manon; Offenbach: ‘Les oiseaux dans la charmille’ uit Les contes d’Hoffmann; Dvorak: ‘Lied aan de maan’ uit Rusalka; Puccini: ‘Chi il bel sogno’ uit La rondine; Strauss, J jr,: ‘Mein Herr Marquis’ uit Die Fledermaus. Met het Omroeporkest München o.l.v. Miguel Gomez-Martinez. Sony 88697-78544-2 (70’12”). 2011

 

Olga Peretyatko: Arabesque. Mozart: Ah se in ciel, benigne stella KV 538; ‘Crudele?.. Non mi dir bel idol mio’ uit Don Giovanni KV 527; ‘Deh vieni, non tardar’ uit Le nozze di Figaro KV. 492; ‘Ah non potrai resistere’ uit Le nozze di Teti e di Peleo; Bellini: ’Son verdín vezzosa’, ‘Oh rendetemi la speme… Qui la voce…. Vien diletto’ uit I Puritani; Verdi: ‘Dilette amiche’ uit I vespri italiani; Gounod: ‘O légère hirondelle, messagère fidele’ uit Mireille; Bizet: ‘Ouvre ton coeur’ uit Vasco da gama; Dell’Acqua: ‘J’ai vu passer l’hirondelle’ uit La villanelle; Arditi: Il bacio; Strauss, J. jr.: ’Spiel ich die Unschuld vom Lande’ uit Die Fledermaus; Aljabev: De nachtegaal. Met het NDR Symfonie orkest o.l.v. Enrique Mazzola. Sony 88883-73859-2 (75’02”). 2013 

 

Olga Peretyatko: Russian light. Glinka ‘Ik ben bedroefd, beste vader’ uit Ruslan en Ljudmila; Rimsky-Korsakov: ‘Hymne aan de zon’ uit De gouden haan; ‘Proloogaria’ uit Sneeuwmeisje; ‘Volkhova’s wiegelied’ uit Sadko; ‘Ivan Sergeich, als je wilt, kunnen we de tuin ingaan’ uit De tsarenbruid; De roos en de nachtegaal op. 2/2; Rachmaninov: Lentevloed op. 2/2; Vocalise op. 34/14; Oh, zing niet voor mij op. 4/4; Het is mooi hier op. 21/7; Stravinsky: ‘Aria van de nachtegaal’ uit De nachtegaal; Shostakovitch: ‘Ik ging ooit naar school’, ‘De klok op het plein licht op’ uit Moskva cheremushki op.105. Met het Oeral filharmonisch orkest o.l.v. Dmitri Liss. Sony 888985-35223-2 (54’45”). 2016

 

Toen in 2011 het eerste operarecital van de Russische coloratuursopraan, die al een poos vanuit Wenen opereert, verscheen was nog sprake van een rijzende ster. In 2017 is ze bijna gerezen tot haar culminatiepunt lijkt wel. Wat we op haar drie tot nu toe verschenen cd’s kunnen bewonderen zijn haar volmaakte techniek, haar fraaie zilverachtige stem en haar inlevingsvermogen in materiaal uit het in de eerste plaats Italiaanse, maar in mindere mate Franse en niet te prominent aanwezige Russische repertoire gekozen. Daarbij gaat het zeker niet alleen om bekende ‘hits’, al ontbreekt de Vocalise van Rachmaninov niet. Men moet echter ook haar dvd opname van Rossini’s Matilde di Shabran (Decca 074-3831) uit 2012 erbij halen om haar fraaie voorkomen en haar podiumkwaliteiten te gaan bewonderen.

Vergelijkingen kunnen makkelijk mank gaan, maar als wordt gezegd dat haar stem klinkt als een klokje, zal iedereen wel een idee hebben hoe mooi deze klinkt. Dat blijkt uit het ene lied na het andere en de ene aria na de andere. In de aria van Adèle uit Die Fledermaus is ze een echte soubrette, elders, bij Verdi bijvoorbeeld brengt haar stem meer gewicht in de schaal. Wat een allround beheersing van het vak!

Aardig is het ook om haar als Lidocha te horen in Shostakovitch’ operette Cheryomushki. Stravinsky’s Nachtegaal zong ze compleet in 2010 in Aix-en-Provence.

Dat ze bepaalde technieken wat minder beheerst dan Sutherland en Bartoli zij haar vergeven; ze compenseert dat meteen steeds duidelijke uitspraak, een steeds helder stemgeluid en vrijwel volmaakte coloraturen (luister naar ‘Caro nome’) en glanzende legato’s. Ook weet ze steeds waar nodig te charmeren.

De liederen die Peretyatko selecteerde stonden ook op het repertoire van de vroegere Victoriaanse nachtegaal Adelina Patti en worden door de Russische vermoedelijk net zo mooi vertolkt.  

De drie verschillende orkesten die haar begeleiden zijn goed tegen hun taak opgewassen. Dringend advies: leen Uw oren eens aan Olga Peretyatko!

Of er ooit van De Tsarenbruid van Rimsky een dvd verschijnt van de opvoeringen die ze in 2013 als Marfa met Barenboim in Berlijn gaf? Fijn zou het wezen.