OTTENSAMER, ANDREAS: BRAHMS, KLARINETKWINTET E.A.

Ottensamer, Andreas: Brahms, the Hungarian connection. Brahms: Klarinetkwintet in b op.115; 2 Walsen in a; Brahms/Reményi: Hongaarse dans nr. 7 in F; Brahms/Borzó: Hongaarse dans nr. 1 in g; Weiner: Stukken voor klarinet en piano nr.1 en 2; Anon.: Transylvanische dansen. Met Leonidas Kavakos (v), Christoph Koncz (v), Antoine Tamestit (va), Stephan Koncz (vc), Odön Rácz (cb), Oszkar Okros (cimb) en Predrag Tomic (acc). DG 481.1409 (61’29”). 2014

 

Je had eerst de Oostenrijkse klarinettist Ernst Ottensamer (1955, met blijkbaar ook Hongaars bloed in de aderen) die een aantal fraaie opnamen van het geijkte klarinetrepertoire (met orkest en kamermuzikaal) maakte als lid van het Weens filharmonisch orkest. Zijn beide zonen Andreas (1955) en Daniel  (1986) volgden hem daar op en samen vormen ze het trio The Clarinotts.  Andreas is intussen eerste klarinettist in het Berlijns filharmonisch orkest.

Leuk afwisselend en meesterlijk gespeeld door (pace Argerich) Ottensamer en friends, kun je je in gemoede afvragen wat de connectie is tussen Brahms en Hongarije. Ja hij was gefascineerd door het land en zijn volksmuziek, schreef Hongaarse Dansen, trachtte in sommige van zijn werken nog wel die couleur locale te brengen, maar het bleef steeds nogal buitenkant.

Het adagio uit het late, herfstachtige kwintet met zijn melancholieke klarinet inbreng in het recitatiefgedeelte middenin met zijn zigeunerachtige riff biedt mogelijk de sleutel. Hoe dat ook zij, hier kwam een der mooiste versies van dit kwintet tot stand. Ottensamers nobele dolces zijn om door een ringetje te halen. Vergelijk het om dit aan te tonen met de uitvoeringen van Martin Fröst (BIS SACD 2063), Thea King (Hyperion CDA 66107), Leister (MDG MDG 307-0719) en de oude Kell (Pearl GEMMCD 0007).

Ottensamer echter oordeelt dat die invloed veel verder gaat en levert daar hier het bewijsmateriaal voor in de vorm van bewerkingen van sommige van Brahms’ Hongaarse dansen en walsen met op de achtergrond de steun van Brahms’ Hobgaarse vioolvriend Eduard Reményi. Of dat klopt, is in the ears of the believer. En eindigt het optreden met spirituele traditionele Transylvanische volksmuziek met wilde Roemeense volksdansen van Bartók, wat eigenlijk te ver van het thema voert, maar heerlijk om naar te luisteren is..

Daarvoor kan hij rekenen op de inbreng van andere voortreffelijke musici als Leonidas Kavakos, Antoine Tamestit en het duo Christoph en Stefan Koncz.