ORA O.L.V. SUZI DIGBY: MANY ARE THE WONDERS

ORA o.l.v. Suzi Digby: Many are the wonders. Tallis: ‘Man biest no doubt’; ‘Let God arise’, ‘O come in one to praise the Lord’, ‘E’en like this hunted hind’, ‘Expend, o Lord’, ‘Why banfg’st in malice’, ‘God grant with grace’, ‘Come Holy Ghost’, ‘Why fum’th in fight’ uit Tunes for archbishop Parker’s Psalter; O sacrum convivium; If ye love me; Why fum’th in sight; Videte miraculum; Loquebantur variis linguis; O nata lux de lumie; Te lucis ante terminum, festal; Stucky: ‘O sacrum convivium’ uit New motets in memoriam Thomas Tallis; Ferko: Reflexion on Thomas Tallis’ If you love me; Allain: Videta miraculum; Burton: Many are the wonders; Escott: O light of light; Roth: Night prayer; Andrew: Archbishop Parker’s psalm 15; Chilcott: Thomas Tallis. Harmonia Mundi HMM 90.5284 (70’25”). 2016

 

Dit is de derde cd van het bijzondere Engelse koor ORA dat maximaal met 23 jonge leden optreedt en bestaat uit 8 sopranen, 6 alten (waaronder manlijke), 5 tenoren en 4 bassen, maar vaak in kleinere bezetting van bijvoorbeeld 18 werkt.

De eerste opname draagt de titel Upheld by stillness en was gewijd aan deels oude Engelse Renaissancewerken, zoals de 5-stemmige mis van Byrd en deel aan eigentijdse werken van Roxanna Panufnik, Alexander L’Estrange, Charlotte Bray, Francis Pott en Owain Park, aan wiens werk de titel is ontleend (Harmonia Mundi HMW 90.6102).

De tweede uitgave met als titel Refuge from the flames: Miserere and the Savonarola legacy (Harmonia Mundi HMW 90.6103) bevatte materiaal rond Psalm 50, het Miserere, en geschriften van de vijftiende eeuwse priester en hervormer Girolama Savonarola  (1452-1498) die op de brandstapel eindigde. Het aparte is dat het koor voor de eerste coupletten een nieuwe, herziene uitgave gebruikt en Allegri tegenover MacMillan plaatst. Middelpunt van het programma zin twee versies van ‘Infelix Ego’’ de nieuwe is van Ēriks Ešenvalds die zijn versie mooi laat voortkomen uit die van Byrd. De moderne werken zijn deels op verzoek van Suzy Digby geschreven. Byrds Ave verum en Roderick Williams’ Ave verum eindigen het optreden. Geen gebrek dus aan premières.

Op de derde uitave dient Tallis, Byrds grote tijdgenoot, als uitgangspunt met werken rond zijn Archbishop Parker’s psalter. Contemplatieve, vaak wat mystieke stukken met een heel spiritueel karakter. Luister vooral eens naar Videte miraculum, Loquebantur variis linguis, Te lucis ante terminum en O nata lux om de gevarieerde aanak waar te nemen. Maar echt interessant wordt het pas met de inbreng uit de eenentwintigste eeuw die de luisteraar uitdaagt om parallellen te ontdekken bij O Sacrum convivium van Steven Stucky, If ye love me van Frank Ferko, O light of light van Harry Escott en Videte miraculum van Richard Allain. Interessant, vol vreugde en zelfs enigszins geestig is de toonzetting van Psalm 150 (uit aartsbisschop Parkers Psalmody) door Kerry Andrew.

Wat dit koor laat horen, klinkt voortreffelijk dankzij een soepele, heldere, doe gearticuleerde en expressieve manier van zingen. De stemmen mengen ideaal en klinken vol leven en de Gosel Oak locatie levert de puike akoestische entourage. Het gaat om drie heel bijzondere uitgaven die ook buiten het Verenigd Koninkrijk belangstelling waard zijn.