OUNDJIAN, PETER: DUBBELCONCERTEN VAN BRAHMS, RIHM EN HARBISON

Peter Oundjian: Dubbelconcerten. Rihm: Duo concerto; Brahms: Concert voor viool, cello en orkest t in a op. 102; Harbison: Double concerto. Mira Wang (v), Jan Vogler (vc) met het Schots nationaal orkest o.l.v. Peter Oundjian. Sony 19075-83675-2 (77’34”). 2017  

 

Het aantal dubbelconcerten voor viool, cello en orkest is op de vingers van één hand te tellen. Boven alles uit torent natuurlijk het werk van Brahms uit  

1887 dat ook herhaaldelijk is opgenomen, heel mooi door Gil Shaham en Jan Wang (DG 469.529-2) en de broers Capuçon (Virgin 395.147-2).

Daaraan voegden in Duitsland Wolfgang Rihm (1952) in 2015 en in de V.S. John Harbison (1938) in 2010 hun dubbelconcerten toe.

Het eendelige Duo Concerto van Rihm werd geschreven ter gelegenheid van de viering van de tien jaar tevoren heropende Frauenkirche in Dresden. Met dezelfde solisten als hier werd het werk voor het eerst door het Orpheus kamerorkest in oktober 2015 in New York uitgevoerd. Het concert is best sfeervol met een goede, vrij milde solistische dialoog in een rustige, lichtelijk herfstige sfeer. 

Het Double concerto van John Harbison (1938) draagt de titel ’Ter herinnering aan de Pools-Amerikaanse violist Roman Totenberg (de leraar van Wang) en was bestemd voor het Boston symfonie orkest, James Levine en opnieuw beide hier optredende solisten. Het gaat om een driedelige constructie met een strijdlustig eerste deel Misunderstandings, een koel, rustig Notturno in contrast hiermee en eindigt met naar een oplossing zoekend tempo giusto.  

Muziek met invloeden van Bach via Stravinsky en Schönberg tot Birtwistle, maar met een duidelijk persoonlijke draai.

Goed werk van solisten en orkest, een verrijking van het dubbelconcert repertoire en dus een plezierige aanwinst.