OTTER, ANNE SOFIE VON: LA BONNE CHANSON

Otter, Anne Sofie von: La bonne chanson.  Ravel: Trois poèmes de Stéphane Mallarmé, Chausson: Chanson perpétuelle, Martin: Trois chants de Noël, Delage: Quatre poèmes hindous, Saint-Saëns: Une flûte invisible, Poulenc: Rapsodie nègre en Fauré: La bonne chanson. Met Bengt Forsberg e.a. DG 447.752-2 (69’04”). 1994

 

Kosmopolitisch als Von Otter al tijden is, draait ze ook haar hand niet om voor een recital met Franse liederen dat hooguit echte Franstaligen misschien af en toe de wenkbrauwen doet fronsen over de uitspraak. Voor andere kosmopolitische oren klinkt het allemaal heel idiomatisch. De zangeres is bij toerbeurt verdroomd (in Ravels Mallarmé gedichten), theatraal (in Chaussons  Chanson perpétuelle), vrolijk in Martins 3 Kerstliedjes en exotisch in Delages Hindoegedichten om maar de essentie te memoreren. Maar een bijzonderheid is Fauré’s La bonne chanson met pianokwintet begeleiding. En als earopener is Saint Saëns Une flûte invisible zeer de moeite waard. Een raadsel tenslotte is wie in Poulencs Rapsodie nègre het patois zingt. Dat kan toch haast niet de Zweedse zijn?

Wie per se toch wil vergelijken kan er voor Ravel en Delage Baker bij halen (Decca 440.413-2), voor Ravel Berganza (EMI 569.299-2), voor Delage ook Upshaw (Nonesuch 7559-79272-2), voor Delage en Chausson Lott (Aria 592300) en voor Poulenc Le Roux (Decca 452.666-2).