NISBETH, ELLEN: LET BEAUTY AWAKE

Ellen Nisbeth: Let beauty awake. Vaughan Williams: ‘The vagabond’, ‘’Let beauty awake’, ’The roadside fire’, ‘Youth and love’ en ‘The infinite shining heavens’ uit Songs of travel (bew.); Romance; Clarke: Altvioolsonate; Britten: Solocellosuite nr. 3 (bew.); Lachrimae op. 48. Met Bengt Forsberg. BIS SACD 2182 (80’18”). 2016

 

Met als ervaren en congeniale begeleider Bengt Forsberg wijdt de jonge Zweedse altvioliste Ellen Nisbeth zich aan twintigste eeuws Brits repertoire dat deels oorspronkelijk voor haar instrument is geschreven zoals de hoofdschotel, Brittens ruim een kwartier durende Lachrimae dat we met orkestbegeleiding o.a. kennen van Kim Kaskashian (ECM 439.611-2), Anthony Marwood (Hyperion CDA 67801) en Maxim Rysanov (Chandos CHAN 10671) en met pianobegeleiding van Esther Apituley en Rië Tanaka (Challenge CC 72156) en Tabea Zimmermann en Hartmut Höll (EMI 754.394-2). 

In dit werk is Dowland’s melancholieke lied ‘If my complaints could passions move’ goed te herkennen. De omgewerkte, wat verlichte derde solocellosuite op Russische thema’s die oorspronkelijk voor Rostropovich was bestemd, heeft ook baat bij een verlicht timbre, blijkt al gauw.

Uiteraard behoort ook de Altvioolsonate van Rebecca Clarke uit 1919 daartoe. Ook die konden we leren kennen van Tabea Zimmermann (Myrios MYR 004) en anderen.

De eigen bewerkingen van vijf van de negen liederen van Vaughan Williams  op tekst van Robert Louis Stevenson, aan één waarvan de cd zijn titel dankt, zijn echt een trouvaille omdat het materiaal zich hier zo goed voor leent. Normaal worden ze door een bariton (Bryn Terfel op DG 445.946-2) of Christopher Maltman (Hyperion CDA 67378) en anders door een tenor, Robert Tear (Decca 430.368-2) gezongen, maar deze bewerking voldoet bijzonder goed en zal zeker voor haters van zang een weldaad zijn.

 

Dat een Zweedse zich over dit Engelse repertoire ontfermt, is niet zo bijzonder wanneer we bedenken, dat Nisbeth van Schotse afkomst is en aan het Royal College of music studeerde. Ze toont het juiste gevoel voor al deze stukken en interpreteert deze met inzicht, verbeelding en steeds de juiste expressie. Heel mooi gedaan.