NESI, MARY-ELLEN: ARCHETYPON
CD Verzamelprogrammas

Mary-Ellen Nesi: Archetypon. Fioré: ‘Un cor più misero’ uit Pirro; Cherubini: ‘Du trouble affreux qui me dévore’ uit Médée; Hasse: ‘Fasto altero vero amore’ uit Orfeo; ‘Impallidisce in campo’ uit Issipile; ‘Si, di ferri mi cingete’ uit Irene ; Händel: ‘Sibillando, ullulando’ uit Teseo; ‘Cease, ruler of the day, to rise’ uit Hercules;’Spera si moi car o’ uit Admetus; Porpora: ‘Se morrai per me chi resta ?’ uit Delanira, Iole ed Ercole; ‘Lo so barbari fati’ uit Andromeda liberata; ‘Si, che son quella, si’ uit Polifemo; Paisiello: ‘Caro, son tua così uit L’OlimpiadeGluck: ‘Non vi turbate, no’ uit Alceste. Met Armonia Atenea o.l.v. George Petrou.  MDG MDG 909-2064-6 (63’20”). 2017

 

Vanaf de omslagfoto van deze cd kijkt mezzo Mary-Ellen Nesi de luisteraar streng en assertief aan, als om deze voor te bereiden op een programma waarin dertien eveneens sterke vrouwen uit evenzovele barok- en klassieke opera’s met een kenmerkende aria langs komen. Zo leren we Medea, Aristea, Alceste, Andromeda en Euridyce in al hun samengebalde drama kort even in al hun complexiteit nader kennen.

De uit Griekse ouders in Canada geboren mezzo Mary-Ellen Nesi, die al in aardig wat volledige opera opnamen uitblonk – heel actueel in Hasse’s Siroe, re di Persia (Decca 478.6768), verder in Leo’s Salve Regina (Duitse Harmonia Mundi 88697-53944-2), Mozarts Nozze met Currendis (Sony 88883-70926-2), Vivaldi’s Farnace (Virgin 50999-0709142-1), Händels Severo (MDG 609-1674-2), Arianna in Creta (MDG 609-1375-2) en Tamerlano (MDG 609-1457-2) ook met Petrou heeft hier ruim een uur het rijk alleen om haar lyrische en dramatische kwaliteiten te tonen.

Waar ze -in die volledige opnamen de tijd en de gelegenheid had in een ensemble haar rol gestalte te geven, moet ze hier in enige minuten tijd de essentie van het moment uitdrukken. Dat lukt haar op bewonderenswaardig expressieve wijze met een goede beheersing van alle daarvoor noodzakelijke technieken. 

Ook voor de begeleiding ‘op oude instrumenten’ geldt alle waardering.

Bijkomend pluspunt is dat van sommige kort getoonde werken nauwelijks of geen andere opnamen bestaan. Het is derhalve smullen voor zang- en operaliefhebbers.