NAPOLOV. KONSTANTYN: COLLECTORS, THE

Konstantyn Napolov: The collectors. De Graaff: The bells of St. Clement’s; Kyriakides: Once there was; Eggert: The collections; Penderbayne: Shameless. Met Eke Simons (p). TRPTK TTK 0027 (69’43”). 2018

 

De nog jonge, in 1987 in de Oekraïne geboren slagwerker Konstantyn Napolov die ook als dirigent optreedt wist zich her en der te overladen met prijzen en uitnodigingen, ook in Nederland als ‘artist in residence’ bij de NJO Muziekzomer en tijdens het Amsterdamse Grachtenfestival.

De intussen in Nederland gevestigde musicus kreeg in 2016 fondsen ter beschikking om zijn project The Dutch golden collection te verwerkelijken. Ziehier het klinkend resultaat van de vier opdrachten die hij aan een viertal componisten kon verstrekken om voor aanvulling van het repertoire voor slagwerk en piano aan te vullen.

Dat bestaat uit een driedelig werk van Jan-Peter de Graaff, een zevendelig van Yannis Kyriakides en twee ééndelige van Moritz Eggert en Samuel Penderbayne. De verpakking van de cd suggereert haast - als gewoonlijk bij het veel aandacht aan de techniek bestedende label TRPTK van Brendon Heinst - dat het om een dvd gaat, wat best een spectaculaire blik op de slagwerkkeuken had kunnen opleveren.

Nu moeten we het doen met fascinerende, evocatieve klanken en de eigen fantasie inschakelen om te raden wat de componisten bedoelen met titels als ‘Oranges and lemons’, ’The chopper’ en ‘A place without darkness; van De Graaff, ;On a wall, in a beck’, ‘Here Comes a candle’, ‘A garden full of snow’, ‘Until the sun’. ‘XYZ and ampersand’, ‘All the birds in the air’ en ‘Black wool’ van Kyriakides, die ook nog elektronische effecten  toegevoegd wenst.

Hoe dan ook het resultaat moeite genoeg om er zelfs ruim een uur lang naar te blijven luisteren. Dat is niet alleen aan de erg goede, vaak ook subtiel spelende slagwerker te danken, maar ook aan de inlevende pia miste Eke Simons op haar prachtige Fazioli.