MUÑOZ, MARIA CECILIA EN SARAH O'BRIEN: CONCERTEN VOOR FLUIT, HARP EN ORKEST
CD Verzamelprogrammas

Maria Cecilia Muñoz en Sarah O’Brien: Concerten voor fluit en harp. Henze: I sentimenti di Carl Philipp Emanuel Bach; C.P.E. Bach: Concert voor fluit, harp en orkest in d Wq. 22, H. 425; Mozart: Concert voor fluit, harp en orkest in C KV 299 (297c). Met het Bazels kamerorkest o.l.v. Yuki Kasai. Ars ARS 38158 (64’26”). 2014

 

Op Polymnie POL 610.434 maakten Philippe Bernold en Xavier de Maistre met het Orchestre d’Auvergne onder Arie van Beek in 2004 een opname van het in elf heel korte deeltjes uiteenvallende kwasi dubbelconcert van Henze uit 1982.

Het dubbelconcert van Carl Philipp Emanuel Bach kannen we voornamelijk als solo fluitconcert, bijvoorbeeld van Konrad Hünteler met het Amsterdam barokorkest onder Ton Koopman (Erato 4509-91724-2) en van Jacques Zoon  met de Berlijnse Barok solisten o.l.v. Gottfried von der Goltz (Duitse Harmonia Mundi DHM 88430-0552-2), maar de harp die er hier aan is toegevoegd, verlevendigt het werk een stuk.

Het bekendst is natuurlijk het werk van Mozart, waarvan al legio opnamen bestaan. Twee van de mooiste zijn van Frank Theuns en Marjan de Haer met Anima aeterna onder Jos van Immerseel (Zig Zag territoires ZZT 060201) en van Sharon Bezaly en Julie Palloc met het Ostrobonisch kamerorkest o.l.v. Juha Kangas (BIS SACD 1539).

Maar eigenlijk is het veel leuker en interessanter deze drie werken handig bijeen te hebben zoals hier. Maria Cecilia Muñoz speelt het drietal met een pure, mooi gekleurde toonvorming over het hele bereik, een grote wendbaarheid en een goede adembeheersing. Hier en daar is ook sprake van een ondeugend blijk van pret en Sarah O’Brien completeert dat alert met verbeeldingsvol en goed gefraseerd harpspel. Ook de zorgvuldige begeleiding maakt een frisse, aangename indruk.