MYĆKA, KATARZYNA: MARIMBA PRESENT

Katarzyna Myćka: Marimba present. Sammut: Concert voor marimba, slagwerk en strijkorkest Sugaria; Ignatowicz-Glińska: Concert voor trompet, marimba en strijkorkest; Séjourné: Concert voor marimba en strijkorkest; Rosaauro: Concert voor marimba en strijkorkest nr. 2. Katarzyna Mycka (mar.), Gábor Boldoczki (tr), Franz Bach en Thomas Keltsch (slagw) met het Stuttgarts kamerorkest o.l.v. Matthias Kuhn. Mons Records MR 87459-2 (70’09”). 2015 

 

De van houten staven voorziene concertmarimba kan worden beschouwd als de alt (of zelfs de bas) versie van de verwant xylofoon, maar heeft een warmere, vollere klank en een groot bereik van C2 tot C7. 

Nadat ze zich had bekwaamd op de piano en ander slagwerk specialiseerde de Poolse, in Stuttgart wonende Katarzyna Myćka zich op zo’n concertmarimba als een continentale Evelyn Glennie. Ze is dermate virtuoos en allround goed op dit instrument, dat ze niet alleen in 2003 een marimbaschool oprichtte, maar ook diverse componist graag bereid vond om concertante werken voor haar te componeren naast bewerkingen van stukken van Bach en Prokofiev. Daarvan krijgen we er hier vier te horen; wel gaat het om nog onbekende componisten.

Allereerst horen we het lichtelijk jazzy Concert voor marimba, slagwerk en strijkorkest Sugaria uit 2003 van Eric Sammut, dan het tweedelige Concert voor marimba, trompet en strijkers van Anna Ignatowicz-Glińska (1968); tweedelig is vervolgens ook het werk van Emmanuel Séjourné (1961) dat ook jazzinvloeden vertoont in het tweede deel en tot slot het driedelige concert van Ney Rosaauro (1953). Alles opgedragen aan Myćka.

Het gaat om goed voor hert instrument geschreven werken die de virtuoze vaardigheden van de vertolkster flink op de proef stellen; de expressieve beperkingen van het instrument zijn beperkt, zodat ze zich daarom niet zozeer hoeft te bekommeren. Eigenlijk is dit eerder materiaal voor een dvd, want het ‘dansend’ zien spelen van Myćka schijnt een bijzonder genoegen te zijn.