MAMELI, ROBERTA: ANIME AMANTE

Roberta Mameli: Anime amanti. Monteverdi: Lamento d’Arianna; ‘Ohimè ch’io cado’ uit Quarto scherzo delle arioso vaghezze; ‘Ecco di dolci raggi’ uit Scherzi musicali; ‘Addio Roma’ uit L’incoronazione di Poppea; Caccini: Dolcissimo sospiro; Belle rose porporine; Dovrò dunque morire?; La bella man vi stringo; Amarilli, mia bella; ; Strozzi: L’Eraclito amoroso; d’India: Voi ch’ascoltate in rime sparse; Vorrei baciarti, o filli; ‘Infeiice Didone’ uit Le musiche e balli, band 5; Ma che? Squallido e oscuro; Toccata (luitimprovisatie); Falconieri: ‘Alemana dicha la Villega’ uit Il libro primo di canzone; La soave melodie; Ricercata; Corrente; Merula: ‘Foll’e ben che crede’ uit Curtio precipitato et altri capriccii boek 2 op. 13. Met Luca Pianca (luit). Alpha 291 (68’16”). 2016

 

De nieuwste cd van de Italiaanse sopraan Roberta Mameli is opnieuw een juweeltje. Tot het zo empatisch, psychologisch zuiver treffend en plastisch uitbeelden van harteleed en zielesmart zijn momenteel niet zoveel zangeressen in staat. En dat alles op onopgesmukte wijze, alleen met luitbegeleiding van Luca Pianca die als tussenspelen om even op verhaal te komen ook wat soli speelt. Affectkunst als blijk van een heroverde Renaissancestijl op hoog niveau. En toch klinkt alles heel vanzelfsprekend. De helderheid en de expressie van Mameli’s zang tonen aan hoe vocale precisie niet in de weg hoeft te staan van vervoering.

Een hoogtepunt is meteen de klacht van Arianne. Niet meer dan deze intensieve minuten zijn over van Monteverdi’s opera Arianna. Zo mooi voorgedragen is dat gemis nog sterker te voelen. Andere prachtige momenten zijn het begin van Caccini’s Dolcissimo sospiro en Merula’s verleidelijke Folle è ben che ci crede. Maar ook de bijdragen van Barbara Strozzi en Andrea Falconieri zijn natuurlijk zeer de moeite waard. Ook de inbreng van Luca Pianca is van groot kaliber.

Wie Roberta Mameli hier eenmaal heeft gehoord, is misschien benieuwd naar eerdere opnamen waarin ze een bescheiden rol speelde, zoals Catone in Utica van Vivaldi (Naïve OP 30545), Kerstmuziek van Durante (CPO 777.571-2), Cantates van Händel (Ayros AV-HC 01), Cavalli’s Artemisa (Glossa GCD 920918) en Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in patria (Glossa GCD 920920).