MELNIKOV, ALEXANDER: VIER COMPOSITIES OP VIER PIANO'S

Alexander Melnikov: 4 Composities, 4 piano’s. Schubert: Wandererfantasie in C op.15, D. 760; Chopin: Études op. 10 nr. 1-12; Liszt: Réminiscences de Don Juan de Mozart S. 418; Stravinsky: 3 Delen uit Petroesjka. Harmonia Mundi HMM 2299 (79’29”). 2017

 

Wat tijdens een normaal pianorecital nagenoeg onmogelijk is (daar is de kritische pianist al vaak blij wanneer één instrument aan zijn eisen voldoet), is in de studio makkelijker te realiseren. Scharrel voor de veeleisende pianist die eens wat bijzonders wil vier instrumenten op die ideaal geschikt zijn voor een uitgebreid, misschien wat wonderlijk, maar in wezen geweldig recital waarin vier componisten, vier vleugels en vier componisten zijn verenigd.

Dat lukte perfect met een helder en pittig klinkende Alois Graf uit 1835 voor Schubert, een warm en zoet klinkende Érard uit 1837 voor Chopin, een vol en gul klinkende Bösendorfer uit  ca. 1875 voor Liszt en een krachtig, licht metalig klinkende Steinway uit 2014 voor Stravinsky.

Inmiddels heeft Alexzander Melnikov (1973) een imposant aantal cd’s op zijn naam, sommige met anderen als Isabelle Faust en Andreas Staier, maar steeds zijn ze ver bovengemiddeld geslaagd. Hij is een muzikale gids waarop men kan vertrouwen. Ook hier weer.

Hij verrast op vier op hun specifieke klankeigenschappen gekozen instrumenten met vier totaal verschillend geaarde composities en voert deze alle met het verlangde karakter uit.

Hooguit de referentie opnamen van de Wanderer (Richter, EMI 747.967-2, Pollini, DG 447.451-2), de Etudes (Perahia Sony509970-61885-2), Liszt (Hamelin, Hyperion CDA 66874) en Stravinsky (Wang, DG 477.8795 en Pollini, DG 419.202-2) blijven laten mogelijk net een wat diepere indruk na. Maar so what: geniet de van dit unieke optreden.