MINGARDO, SARA E.A.: DUETTI DA CAMERA

Sara Mingardo e.a.: Se con stille frequentie, duetti da camera. Steffani: ‘Begl’occhi., oh dio, non più’; ‘Ribellatevi, o pensieri’; Cantate ‘Ho scherzato in verità’; Lotti: ‘Crudeltà rimpoverata’; ‘Querela amorosa’; Lucio: ‘Fuggi pur, o crudele’; Bononcini: ’Sempre piango e dir non so’, ‘Chi d’amor tra le catene’ uit Duetti da camera op. 8. Silvia Frigato (s), Giorgia Cincirpi (s), Lisa Catrignano (s), Lea Desandre (ms), Loriana Castellano (ms), Lucia Napoli (ms), Francesca Billiotti (a), Sara Mingardo (a) met Cenacolo musicale. Arcana A 424 (62’51”). 2015

 

In de vocale kamermuziek waren in de Venetiaanse barok kamerduetten voor twee vrouwenstemmen en b.c. tamelijk geliefd. Menig componist leverde bijdragen aan dergelijk repertoire en zo zijn op deze uitgave Agostino Steffani, Antonio Lotti, Francesco Lucio en Giovanni Bononcini verenigd. Alleen Steffani schreef meer dan zeventig dergelijke duetten.

Het was Sara Mingardo die - hoewel ze zelf slechts in drie van de zeven duetten meezingt, die een stel jonge zangeressen om zich heen verzamelde.

Allerlei geuite gevoelens komen langs: een verzoek aan een herderinnetje om op te houden met huilen in ‘Begl’occhi, oh Dio, non più’ bijvoorbeeld. De klaagzang ’Fuggi pur, o crudele’ van Lucio vormt een hoogtepunt uit het programma. Maar ook Bononcini’s bitterzoete ’Sempre piano, sempre rido’ blijkt zeer de moeite waard omdat het zo fraai door Mingardo en Napoli (die zelf een paar soli te zingen krijgt).

De begeleiding is in handen van Cenacolo musicale, een trio van theorbe, cello en klavecimbel. Edward Smith, de klavecinist, regelde de praktische uitvoerbaarheid.

Niet alle stemmen klinken even fraai, maar de wisselende inzet van acht zangeressen elk met een eigen timbre, is van voordeel en de begeleiding is in heel veilige handen zodat we een aardig inzicht krijgen in de rijkdom van het gegeven genre.