MARES DUO: DIVERSE WERKEN

Duo Mares: Volume Nuevo. Meyering: Amber and cream; Petric: Duo concertante; Wullur: Moods and modes; Strobl: Wellen. Brechungen; Beljon: Bye... ; Huijbrechts: Falsche Tango. Esra Pehlivanli (va) en Marko Kassl (acc). CC Classic Clips CLCL 116 (65'39"). 2010

Als er iets volkomen past in het huidige kunstbeleid van geglobaliseerd cultureel ondernemerschap waarnaar de regering momenteel streeft, dan is het wel het initiatief tot deze in verschillende opzichten bijzondere cd uitgave. Want ga maar na: een van origine Turkse, in Nederland wonende altvioliste en een Oostenrijkse, in Duitsland wonende accordeonist vormen het uitzonderlijke Duo Mares in 2004, maken hun debuut tijdens het Amsterdamse Grachtenfestival en spelen - omdat er nauwelijks of geen repertoire voor hun beide instrumenten in de zogenaamde 'klassiek' wereld bestaat - hun toevlucht tot bewerkingen die al gauw putten uit het materiaal van Bach en Piazzolla.

Daarmee niet genoeg zorgen voor speciale composities als opdrachtwerken ontstaan, eigens voor het duo geschreven dus. Wat een bewonderenswaardige ondernemingslust als dan bovendien nog wordt gezorgd dat het geheel met financiële steun van het Fonds Podiumkunsten (in het Amsterdamse Bethaniënklooster) wordt opgenomen door het label van de GWK (Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit uit Münster.

Maar tenslotte gaat het natuurlijk om de muziek zelf. Die is compleet van globaal genomen in het midden van de twintigste eeuw geboren componisten en betreft voornamelijk vrij compacte stukken met uitvoeringsduren tussen de 8 en 15 minuten. De vertegenwoordigende componisten vertonen ook een beperkt internationaal tintje met de Nederlanders Meijering, Beljon en Huijbrechts, de Sloween Petric, de Indonesiër Wullur en de Oostenrijker Stobl.

Achtereenvolgens passeren Meyerings wat zenuwachtige, luchtige Amber and cream, Petric's laat-romantische Duo concertante, Wullur's Indisch beïnvloede Moods and modes, Strobl's Wellen. Brechungen met zijn golvende avant gardisme, Beljon's melancholieke Bye en Huijbrechts' terugblik op Piazzolla.

Zonder de bladmuziek bij de hand te hebben, klinken de uitvoeringen vol overtuiging en inzet met een gave afwerking. Een uitmiddelpuntige uitgave die de aandacht waard is, ook van niet-altviolisten en accordeonisten.