MIROIR DE LA MUSIQUE, LE: BIRTH OF THE VIOLIN, THE

The birth of the violin. Obrecht: Recercar La strangetta; Desprez: Missus est Gabriel angelus; Ghiselin: De che te pasci Amore – Carmen in sol; Regis: Ave Maria; Juvenis: Salve regina misericordie; Tromboncino: O sacrum convivum; Festa: Vigesima aettima – da pacem, Domine; Se’l pensier che mi strugge; Ut queant laxis – settuagesima nona – centisima terzadecima; Amor che me tormenti; Brumel: Rosa novum dans odorem; Anoniem: La canella; Bendusi: Animoso – Cortesa padoana; La mala vecchiail stocco; Willaert: Ricercar VII; Mirabile mysterium; Bassano: La rose; Da Lurano: Salve, sacrata. Le miroir de musique. Ricercar RIC 333 (65’25”). 2012

 

De titel van deze cd van het Zwitserse ensemble Le miroir de musique, bestaande uit Sabine Lutzenberger (stem), Tobie Miller (blokfluit), Baptiste Romain (Renaissance viool, blokfluit), Elizabeth Rumsey en Uri Smilansky (viola d’arco), Kirsty Whatley (harp) en Marc Lewon (viola d’arco, luit, barokgitaar) zou misleidend kunnen zijn. Wat hebben Obrecht, Desprez en Willaert met vioolmuziek te maken?

Het gaat dan ook meer speciaal om een poging om de rol van de viool in de zestiende eeuw duidelijk te maken en te illustreren in een tijd dat het instrument vrijwel uitsluitend werd geassocieerd met dansmuziek, maar dat gebeurde pas in de tweede helft van die eeuw. Toen kwam het instrument in gebruik voor de begeleiding van polyfone muziek, zoals ricercares, motetten, madrigalen, lauden en carmina. 

Op deze mooi opgenomen cd klinken werken uit de Vlaamse school en van Italiaanse componisten.

Voor de uitvoeringen past zowel voor de vocale als voor de instrumentale inbreng alle waardering.

Wie via deze opname geïnteresseerd is geraakt in het werk van Le miroir de musique zou ten vervolge ook Sulla lira: the voice of Orpheus (Ricercar RIC 354) moeten beluisteren.