LOHMANN, ANTOINETTE: PHANTASIA MUSICA

Antoinette Lohmann: Phantasia musica. Voigt: Sonate voor viool en continuo; Schenk: Capriccio op. 7/12; Fantazia op. 7/13; Viviani: Sonate go uit Codex 726; Kindermann: Sonata terza; Baal: Vioolsonate uit  op. 1; Walther: Hortulus Chelicus nr. 1; Albertini: Solovioolsonate nr. 7. Met Furor Musica. Globe GCD 5265 (65’07”). 2016

 

Antoinette Lohmann die in Amsterdam barokviool studeerde en zich nadrukkelijk richtte op oude (en zeer oude) muziek, zich daarin specialiseerde en nu les geeft aan de afdeling historische muziekpraktijk van het Utrechts Conservatorium, verraste eerder met cd’s met vioolsonates van Margarethe Danzi (1768-1800) en Mozart (Fineline Classical FL 72405) en met hier eerder besproken sonates van Jacob Nozeman uit 1725 (Ned. Muziek Instituut NMI 1001) duikt hier verder terug in het verleden met werken van een viertal zeventiende eeuwse componisten. Ze wordt daarin niet op klavecimbel begeleid, maar door Furor Musica, bestaande uit Jörn Boysen (klavecimbel, orgel), Sarah Walder (viola da gamba), María Sánchez Ramirez (cello) en Harjo Neutkens (luit, theorbe, barokgitaar). 

Het luisteren hiernaar vergt wel enige gewenning. De stijl uit die periode is duidelijk retorisch, gevoelsgeladen. Dat heet de Stylus phantasticus die niet alleen op de compositietechniek van toepassing is, maar die ook een beroep doet op het voorstellingsvermogen van de vertolkers om de luisteraar te treffen en te ontroeren. Op zijn beurt betekent dit dat de muziek nogal quasi improviserend, met een vrije expressie in allesbehalve straffe tempi moet worden voorgedragen. Daarbij gelden vormen als Fantasia, Capriccio en Toccata als uitgeschreven improvisaties.

Om de muziek nog vollediger recht te doen, bespeelt Antoinette Lohmann een zeventiende eeuwse viool van de Brusselse bouwer die met darmsnaren en al nog in goede conditie was. Met daarbij een korte, convexe Duitse strijkstok. Daarmee is ook voldaan aan alle voorwaarden voor een authentieke interpretatie. 

Voeg daarbij dat ze met een zuivere, zangerige toon heel fantasievol, levendig en doorleefd musiceert en zorgvuldig door het zich attent en kleurig manifesterende Furor musica wordt begeleid.