KERKEZOS, THEODORE: SAXOFOONWERKEN

LÉGENDE. Debussy: Rapsodie voor saxofoon en orkest; Schmitt: Légende op. 66; Tomasi: Saxofoonconcert; d'Indy: Choral varié op. 55; Maurice: Tableaux de Provence. Theodore Kerkezos met het Londens symfonie orkest o.l.v. Yuri Simonov. Onyx ONYX 4065 (66'56"). 2010

Nadat de door Adolphe Sax in 1846 bedachte saxofoon ter beschikking stond, werd het nieuwe instrument aanvankelijk vrijwel exclusief door Franse en Belgische componisten als Bizet, Pierné, daarbuiten door o.m. R. Strauss, Hindemith en Glazoenof, later in Frankrijk door Debussy, Ravel (Boléro, orkestratie van Moesorgsky's Schilderijententoonstelling), Schmitt, d'Indy ingezet. Maar een grote vlucht heeft het instrument in de klassieke muziekwereld eigenlijk nooit genomen. Vandaar dat saxofonisten vaken moeten teruggrijpen op bewerkingen.

Maar op deze cd zijn vijf onverdunde werken vastgelegd door de op Kreta geboren, in Frankrijk levende Kerkezos. Hij treedt in de voetsporen van de ooit zo beroemde Fransman Marcel Mule en in iets mindere mate in die van de Amerikanen Sigurd Rascher en Elise Boyer-Hall. Kerkezos heeft zich ontpopt als een opmerkelijk virtuoos en gelukkig ook zeer muzikale beheerser van het instrument. Geen wonder dat hij op zijn beurt componisten inspireert. Zijn toon vloeit in alle geledingen als kostelijke honing en het is moeilijk om zich momenteel betere interpretaties van deze werken voor te stellen. Jammer dat de werken zo kort duren. Het bekendst is natuurlijk Debussy's Rapsodie die we voorheen konden beluisteren via opnamen van onder meer McCrystal (Chandos CHANX 10144), Rahbari (Naxos 8.554784) en Morf (Warner 0927-48689-2). Maar de Légende van Schmitt uit 1918, het Choral varié van d'Indy uit 1903 en misschien in wat mindere mate het Concert van Tomasi uit 1949 met zijn late Ravelinvloeden zijn evenmin te versmaden. De vijf Tableaux de Provence waaraan Maurice van 1948 tot 1955 werkte, vormen een luchtige toegift, enigszins als instrumentale tegenhanger van Canteloube's Chants d'Auvergne.

De begeleiding is bij Simonovs Londenaren is heel goede handen.