JANSEN, JANINE: ART OF JANINE JANSEN, THE

Janine Jansen: The art of Janine Jansen. Bach, J.S.: ‘Air’ uit Orkestsuite nr. 3 in D BWV, 1068; ‘Badinerie’ uit Orkestsuite nr.2 in b BWV. 1067; ‘Siciliano’ uit Vioolsonate nr.4 in v BWV. 1017; Vivaldi: ‘Lente’ uit De vier jaargetijden op.8/1, RV. 269; Fauré: Après un rêve in c op. 7/1; Debussy: Beau soir; ‘Clair de lune’ uit Suite bergamasque; Williams: ‘Thema’ uit Schindlers list; Tchaikovsky: ‘Melodie’ uit Souvenir d’un lieu chèr op. 42; Bruch: ‘Adagio’ uit Vioolconcert nr. in in g op. 26; Shostakovitch: ‘Romance’ uit De horzel op. 97; Vaughan Williams: The lark ascending. Met Itamar Golan (p), Jan Jansen (kl), Boris Brovtsyn (v), Maarten Jansen (vc), Candida Thompson (v), het Royal philharmonic orkest o.l.v. Barry Wordsworth, het Mahler kamerorkest o.l.v. Daniel Harding en het Gewandhausorkest o.l.v.Riccardo Chailly. Decca 482.7183 (61’56”).

 

Thomas Beecham zou dit programma de naam Lollipops hebben gegeven. Het is een samenraapsel van lekkere hapjes, grotendeels bewerkingen, uit eerder verschenen opnamen. Terechte bewonderaars van Janine zullen het allemaal wel in voorraad hebben – en eerlijk is eerlijk: het wordt allemaal prachtig gespeeld – maar wie zo’n potpourri best aardig vind, zal veel genoegen aan het heel afwisselende programma beleven. Alleen: op wie hebben de Decca p.r. mensen gemikt? Is het om nieuwe zieltjes voor de topvioliste te winnen. Volgende keer graag wat substantieel nieuws. Er wachten bijvoorbeeld nog zoveel vioolconcerten – Mozart, Dvorak, Lalo, Wieniawski, Bartók, Shostakovitch……