ISPHORDING, GOSKA: PER CLAVICEMBALO MODERNO

 

Goska Isphording: Per clavicembalo moderno. Kulenty: E for E; Bargielski: Le crystal flamboyant; Ptaszynska: Touracou; Widlak: Chromatic fantasy; Chyrzynski: Reflection nr. 2; Gryka: Nonstopping; Krauze: Commencement; Kotonsky: Aurora borealis. DUX 0605 (52’34”). 2007

 

De Poolse klaveciniste Goska Isphording over wie op haar website veel meer te lezen is, specialiseerde zich na dat ze haar masters bij Patrick Ayrton aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in 2001 had gehaald in eigentijdse muziek. Dat de afgelopen eeuw verheugend best het nodige voor haar instrument werd geschreven door Nyman, Glass, Carter, Martin, Schnittke, Ligeti, Dutilleux, Xenakis en anderen, is bekend.

Dat Isphording hier allereerst haar netten in eigen geboorteland uitwerpt is wel logisch en de vangst van meest korte, vaak welsprekende en soms spirituele of geestige werken van Hanna Kulenty (1961), Zbignbew Bargielski (1937), Marta Ptaszynska (1943), Wojciech Widlak (1971), Marcel Chyrzynski (1971), Alexandra Gryka (1977), Zygmunt Krauze (1938) en Wladimierz Kotonski (1925) is aanzienlijk. Grote componistennamen treffen we hierbij niet aan, hoewel Polen een zeer productief land meet nieuwe, hoogwaardige muziek is.

De aandacht voor het hier opgenomen materiaal is terecht en verdiend. Verheugend is ook dat we weer een stel componistes kunnen leren kennen. De vertolkingen zijn toegewijd en staan op hoog niveau. Niet alleen voor andere klavecinisten zal dit recital in al zijn verscheidenheid inspirerend zijn.