HWANG, JULIA: SUBITO

Julia Hwang: Subito. Grieg: Vioolsonate nr. 3 in c op. 45; Vaughan Williams: The lark ascending; Lutoslwaski: Subito; Wieniawski: Fantasie naar Gounods Faust op. 20. Met Charles Matthews. Signum SIGCD 486 (61’36”). 2016 

 

Dit is wat tegenwoordig kan gebeuren: je bent een groot muzikaal talent, debuteerde al op negenjarige leeftijd bij het Engelse Nationaal Barokorkest, won al enige prijzen en bent nog niet helemaal klaar met je masters aan St. Johns in Cambridge, maar beschikt wel reeds over een in bruikleen verstrekte Pietro Giovanni Guarnerius viool uit Mantua (1698) en krijgt de gelegenheid om een debuut cd te maken. 16 Juni 2017 studeerde zij af, mogelijk was dat cum laude.

Dat overkwam de Zuid-Koreaanse violiste Julia Hwang (1996). Dan moet de vraag worden beantwoord welk repertoire je kiest. Heel verstandig vermijdt Hwang al te voor de hand liggend moois. 

Dat ze het recital ophangt aan Subito uit 1994 van Witold Lutoslawski is heel toepasselijk en prachtig gevonden, want deze violiste duikt inderdaad heel plotseling en zeer direct op. Het nog geen vijf minuten durende werkje werd als briljant showstuk geschreven voor een vioolconcours in Indianapolis.

Met de frisse, lyrische Vioolsonate van Grieg is het mogelijk je beheersing van meer abstracte vormen te tonen want de folkloristische elementen zijn volkomen geïntegreerd in het werk. Hwang en Matthews graven diep genoeg in dit werk om de pracht van het langzame deel volledig te onthullen.

Bij Vaughan Williams wordt heel beeldend de opstijgende leeuwerik uitgebeeld. Geen wonder want ze werkte mee aan een BBC documentaire over dit werk. 

Tot slot is het aardig om met haar als betrouwbare gids goed te kunnen volgen hoe Wieniawski inderdaad met fantasie motieven uit Gounods opera Faust verwerkte en anders inkleurde.

Dit is een fraai debuut van een veelbelovend talent en het zal interessant zijn om op hopelijk volgende cd’s haar ontwikkelingsgang te volgen.