HALPERIN, TAMAR: BACHSPACE

Tamar Halperin: BachSpace, Constellation vintage moon. Bach, J.S.: ‘adagio’ uit Solovioolsonate nr. 3 in C BWV. 1005;  ‘largo’ uit Vioolsonate nr. 6 in G ‘electric rain’ BWV. 1019, ‘adagio’ uit Vioolsonate nr. 1 in bes BWV. 1014  (ged),  PERLE, ADA, LAGO, VOODOO, NANNA;  ‘adagio ma non tanto’ uit Vioolsonate nr. 3 in E BWV. 1016; Constellation 999.999 naar Preludium voor luit in c   BWV 999 en Vioolsonate nr. 5 in f BWV. 1018. Met Tomek Kolczynski (elktr.) en Etienne Abelin (v). Neue Musik NM 030094 (45’21”). 2017

 

In de vorige eeuw had je Jacques Loussier, die met zijn jazztrio een gemoderniseerde Bach propageerde in zijn Play Bach serie (Telarc 2CD 83671) en je had Ward Swingle die met de Swingle singers op vocale wijze een nieuw aanschijn aan Bachs muziek gaf met Jazz Sébastien Bach (Philips 824.703-2) en Bach hits back (Virgin 545.049-2).

Maar in 2017 tapte de Israëlische klaveciniste en pianiste Tamar Halperin uit een heel ander, passend eigentijd vaatje. Het gaat daarbij om een uitzonderlijke musicienne, die behalve in Tel Aviv in Bazel en in New York (Juilliard school) studeerde en promoveerde op een onderzoek naar Bachs muziek.

Haar veelzijdigheid toont ze met haar interessen in vijf eeuwen muziek en haar grensoverschrijdende interpretaties van barok tot nu en haar integratie van elektronica in een groot aantal vertolkingen.

Het verschil met de beide genoemde voorgangers is, dat die zich vooral concentreerden op de snelle, ritmische aspecten van Bachs muziek, terwijl zij juist een voorkeur heeft voor langzame delen.

Aan de opname kwam het nodige studiowerk te pas. Eerst werden de gekozen fragmenten ‘normaal’ uitgevoerd en opgenomen en vervolgens met computersoftware behandeld en vervreemd in drie of vierdelige ’constellaties’ verdeeld waarin aan het begin het origineel nog te herkennen is. Zo kan uit een ‘largo’ een ‘lago’ ontstaan.

Bewondering voor en groot begrip van Bachs muziek spreken uit de interpretaties van de in een nieuw jasje gestoken tijdeloze muziek. Waar Mendelssohn, Reger en Busoni de muziek van Bach (die ook eigen bewerkingen maakte) voor hun tijd Bach aanpasten, doen Halperin en haar partners dat voor de eenentwintigste eeuw op fascinerende en steeds heel muzikale manier. Op het helpt jongeren voor Bach te winnen?

Eigenlijk had er op dit schijfje best nog wat meer bij gemogen.