HELSETH, TINE THING: TROMPETCONCERTEN

Balsom, Alison: Hummel: Trompetconcert in Es WoO. 1; Haydn: Trompetconcert nr.1 in Es H. VIIe/1; Torelli: Concert voor trompet en strijkorkest in D; Neruda: Concert voor trompet en strijkorkest in Es. Met de Duitse Kamerfilharmonie Bremen. EMI 216.231-0 (52’50”). 2008 

Tine Thing Helseth: Haydn: Trompetconcert nr.1 in Es H. VIIe/1; Albinoni: Concerto a cinque in Bes op.7/3; Neruda: Concert voor trompet en strijkorkest in Es; Hummel: Trompetconcert in Es WoO. 1. Met het Noors Kamerorkest o.l.v. Terge tønnesen en Atle Sponberg. Simax PSC 1292 (56’46”). 2007

Uiterlijk lijken de jonge Engelse en de Noorse trompetmeisjes als mooie blondines erg op elkaar. Ze spelen beiden ook een haast identiek programma op één verschillend Italiaans barokconcert na. De overeenkomsten gaan verder want beiden beschikken over een uitstekende techniek en een haast wat nonchalante zelfverzekerdheid en neigen ze niet tot interpretatieve overdrijving.

Hun melodievorming is bekoorlijk en ze herinneren daarmee ok aan het vakmanschap van de componisten. Het concert van Haydn is het bekendst en er wordt niets ondernomen om het oude paradepaard onder valse voorwendsels ‘op te frissen’ De muziek wordt uitgevoerd voor wat het waard is. Dat geldt evenzeer voor Hummel.

Bij Neruda, wiens werk eigenlijk voor jachthoorn was bedoeld, valt op dat zijn concert een aantrekkelijk melodisch profiel heeft maar ook een nogal banale structuur met de gebruikelijke fanfares.

Aan het eind van een paar uur aangenaam luisteren naar sprankelend virtuoze en briljante, maar waar mogelijk ook poëtische prestaties, lijkt Balsom misschien een iets grote persoonlijkheid te tonen, maar groot zijn de verschillen niet.