GENEWEIN, CLAIRE: ITALIAANSE ROCOCO IN DE HERMITAGE

 

Claire Genewein: Italiaanse rococo in de Hermitage. Galuppi: Triosonate in G; Concerto a quattro nr. 1 in g, Fluitconcert in D; Giordani: Trio in C ‘Favoriete melodieën uit Italiaanse opera’s’; Titz:  Strijkkwartet nr. 1 in C; Paisiello: Fluitkwartet nr. 3 in e op. 23. Met La Cetra Consort, Bazel. Solo Musica SM 258 (59’12”). 2013

 

Met de een uurtje durende inhoud van deze cd keren we even terug in het achttiende eeuwse St. Petersburg, waar Catharina de Grote in 1764 haar verzameling schilderijen van Rubens, Rembrandt, Raphael, Van Dyck, Hals, Holbein en Titian een onderkomen gaf in het Winterpaleis en daar de basis legde voor de Hermitage. 

Maar als groot muziekliefhebster organiseert ze ook concerten en omringde ze zich graag met beroemde, bij voorkeur Italiaanse componisten. Galuppi fungeerde er een poos als maestro di cappella. De uit Neurenberg komende Titz leefde veertig jaar in St. Petersburg.

Aardig als herinnering is dat hier muziek is verenigd van de ginds actieve Baldassare Galuppi (1706-1785), Tommaso Giordani (1730-1806), Anton Ferdinand Titz (1742-1810) en Giovanni Paisiello (1740-1816). Gebruik van historisch verantwoorde instrumenten vormde mede een uitgangspunt voor deze registratie van een stel heel levendige en helder klinkende instrumenten. De Duitse traverso spelende Claire Genewein studeerde in Zürich en Salzburg en deed haar masters bij Barthold Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Een betere gids door dit recital met intieme, plezierige muziek is haast niet mogelijk. Fijn dat ze sinds 2014 aan de universiteit Leiden is verbonden. 

De opname werd in juli 2013 onder auspiciën van Sony gemaakt in de Bazelse kapel Adullam. Hooguit klinkt het klavecimbel net iets teveel op de achtergrond.

Verder alle waardering.