GAUDEMARD, ANAÏS: SOLO
CD Verzamelprogrammas

Anaïs Gaudemard: Renié: Légende; Scarlatti, D.: Klavecimbelsonate in a,  109, L. 138 (bew.); Bach, C.P.E.: Harpsonate in G Wq. 139, H. 563; Fauré: Impromptu op. 86; Hindemith: Harpsonate; Hersant: Bamyan. Harmonia Mundi HMN 91.6111 (58’42”). 2018

In de reeks Harmonia Nova biedt Harmonia Mundi jonge solisten de mogelijkheid om zich voor te stellen en te profileren. In aflevering nr. 6 is de beurt aan de Franse harpiste Anaïs Gaudemard die eerder in 2015 werken voor harp en orkest van Ginastera, Debussy en Boieldieu opnam (Claves 50-1613). Ook speelde ze een vrij centrale rol in het Gustav Holst programma ‘The sun is rising through the mist’ (Ligia LIDI 0202267).

Maar hier kan ze zich als rijzende ster solistisch laten horen in een boeiende reis door drie eeuwen eeuwen met stilistische ontwikkelingen van de muziek en de harp, te beginnen bij een bewerkte Klavecimbelsonate van Domenico Scarlatti uit het begin van de achttiende eeuw tot het door de beige gigantische, door de Taliban verwoeste Boedha beelden in de Afghaanse  stad Bamyan geïnspireerde Bamyan uit 2002 van de in 1948 geboren Philippe Hersant.

Daarmee biedt ze een mooi samengesteld en leerzaam beeld in grote stappen door het harprepertoire met gelukkig een dominerend stel oorspronkelijke composities die steeds met het juiste stijlinzicht worden uitgevoerd.