FISCHER, I.: COMPONISTENPORTRET

Fischer, I: Componisten portret 1. Fanfare; La malinconia; Spinoza vertalingen; A nay kleyd; Eine Deutsch-Jiddische Kantate; Shudh Sarang sextet; Tsuchigumo. Nora Fischer (s), Wim van Hasselt (tr), Kobra vocaal ensemble met het Boedapest Festival orkest o.l.v. Ivan Fischer. Channel classics CCS  34516 (80’05”). 2015

 

Sinds zijn eerste Hungaroton opnamen hier doordrongen, later gevolgd door heel wat geweldige Philips- en Channel dito’s en sinds we hem regelmatig met het Boedapest Festival orkest in Nederland hoorden en met het Concertgebouworkest in Amsterdam is de bewondering voor Iván Fischer eigenlijk gestaag toegenomen, waarbij terzijde ook zijn directe band met Nederland een rolletje speelt.

Als zoveel andere dirigenten uit het verleden blijkt ook Fischer sinds hij in de twintig was te componeren en steeds meer zichzelf vond. Zijn grondige kennis van het orkest en zijn mogelijkheden komt daarbij goed te pas, al blijkt hij hier verrassend goed bedreven in het schrijven van vocale werken. De titels daarvan verraden meteen de sterk Joodse oriëntatie die ook uit dit idioom blijkt. Inspiratiebronnen vond hij genoeg.

Kenmerkend voor zijn werk is de uitspraak: “Wat me in het bijzonder fascineert is de grote verscheidenheid in muziekstijlen die tegenwoordig beschikbaar is en dat deze veelheid ook de taal van het publiek is. Ik beschouw eclecticisme als de modernste muziektaal van onze tijd”.

Geen wonder dat in de hier opgenomen, meest vrij korte werken die met een royale speelduur deze cd vullen allerlei invloeden te onderkennen zijn. Of dat blijk geeft van een gebrek aan eigen inventiviteit en stijl is aan de luisteraar te beoordelen.

In ieder geval klinken de onderling de nodige verscheidenheid vertonende werken, waaronder vijf wereldpremières. Daaronder de uitgebreide Duits-Joodse cantate en Tsuchigumo (Japans scheldwoord voor een minderwaardig type, eigenlijk een soort spin) als hoogtepunten.