FAUST, ISABELLE: VIOOLCONCERTEN EN -SONATES
CD Verzamelprogrammas

 

Martinů: Vioolconcert nr. 2 H. 293; Bartók: Vioolsonate nr. 1 Sz. 75; Beethoven: Vioolconcert in D op. 61; Schubert: Vioolsonate in A op. posth., D. 574. Isabelle Faust met resp. Het Tsjechisch filharmonisch orkest o.l.v. Jiri Belohlavék en Ewa Kupiec c.q. Alexander Melnikov (p). Harmonia Mundi HMX 2908454/5 (2 cd’s, 2u 08’24”). 1996/2006

 

Welke muziekliefhebber heeft men bij Harmonia Mundi op het oog met de serie dubbel cd’s uit de reeks Initialles waarvan dit slechts een enkel voorbeeld is? De fans van Isabelle Faust zullen al dit materiaal al wel hebben; de meeste andere verzamelaars zullen ten minste wel reeds over het Beethovenconcert beschikken en hoe aantrekkelijk is zo’n combinatie van vier componisten, lichtelijk verbaasd de se trouver ensemble?

Het programma begint met het Beethovenconcert, maar het leek interessanter om met Martinů te openen, omdat zijn werk op de site nog niet eerder aan bod kwam. Besprekingen van de andere werken, die verkrijgbaar zijn op respectievelijk HMC 90.1944 (Beethoven), HMN 911623 (Bartók), en HMC 90.1870 (Schubert) zijn te vinden in de rubriek cd recensies van telkens aan één en dezelfde componist gewijde opnamen.

Martinů’s Tweede Vioolconcert, in 1943 geschreven voor Mischa Elman en afkomstig van HMC 90.1951 is wat dat betreft onbesproken nieuw.

Met haar fijne, heel zuivere toon en wat onderkoelde expressie is Faust een ideale vertolkster van het werk, waarin ze de oude opname van Louis Kaufman (Cambria CD 1063) met gemak overtreft. Maar toevallig genoeg zoals dat vaak gaat, verscheen ook net een opname met Bohuslav Matousek en het Tsjechisch filharmonisch orkest onder of all conductors barok/klassiek specialist Christopher Hogwood (Hyperion CDA 67674, overgenomen van Supraphon SU 3653-2). Er moet trouwens nog een andere Supraphon opname van Josef Suk en dat orkest onder Vaclav Neumann zijn.

Op grond van het feit dat Faust subtieler en muzikaal/technisch wat beter gewapend is en omdat ze het middendeel andante moderato zangeriger en in rustiger tempo speelt, geniet ze de voorkeur.

Dit hele viertal uitvoeringen speelt zich op het hoogste niveau af. Wie dit heel gemengde programma aanspreekt, heeft er een waardevolle bijdrage voor de discotheek bij. Of het een verkoopsucces wordt, zullen t.z.t. de cijfers van Harmonia Mundi’s marketing afdeling aantonen.