ESTLAND, MODERNE ORKESTWERKEN UIT
CD Verzamelprogrammas

Nieuwe orkestwerken uit Estland. Kozlova-Johannes: Tule süütamine; Hirsch: Ascending - descending; Valkonen: Täitumine; Liik: Arctic desertiik; Körvits: Hümnid Virmalistele; Grigorjeva: Molitva. Eesti riklik sümffooniaorkester o.l.v. Taavi Kull en Talinna kammerorkester o.l.v. Alvars Lakstïgala. Eesti mussika infokeskus EMIC CD 021 (57’14”). 2017

De fascinatie voor de uit Estland komende componist Liisa Hirsch (1984) werd 1 februari 2019 gewekt in de Utrechtse Pieterskerk, waar Cappella Amsterdam haar Kuma (gloed) zong. Daaraan komt een kerkklok te pas die het werk met een dreun afsluit. Dat smeekt naar meer!

Bij wat snel en vluchtig nader onderzoek blijkt dat ze in Tallinn compositie  studeerde bij Toivo Tulev en daarna haar masters diploma haalde na studie bij Peter Adriaansz en Cornelis de Bondt aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag.

In 2014 werd tijdens de Gaudeamus muziekweek haar Glides for six uitgevoerd, in 2015 was Brautigan circles voor stemmen en groot ensemble het winnende werk bij een treffen van jonge componisten in Apeldoorn en met Mechanics of flying won ze in 2016 op het Young Euro Classic festival in Berlijn een prijs. 

Wie even op internet surft, vindt van haar werken met titels als Threshold met extreem lage frequenties, The rising cities - Hide and seek, Mechanics of flying, Terrains voor pianist en 2 symbiotisch gestemde piano’s, Wings voor stemmen en vier strijkersensembles, Vseva’s light, Fields, een exploratie in multifonie voor dubbel blaaskwintet, Lemonade tale over de onderwaterwereld, The gypsy magician in Russian suburb atmosphere. Titels die de stoutste fantasie tarten.

De verbeeldingskracht van Hirsch moet enorm zijn en de manier waarop ze haar ideeën, voorstellingen in klank omzet zin wonderbaarlijk en geven meteen ook blijk van een groot kunnen. Geen uitdaging lijkt te groot. Improvisatie, theater in brede zin, de dans, de natuur vormen inspiratiebronnen. Er is in haar muziek wel een lichte verwantschap met die van Scelsi vastgesteld, maar Hirsch klinkt waarachtiger.

Via YouTube is van allerlei te horen van haar, maar op cd is nog weinig te vinden en hier gaat het om de voorlopig enige uitgave waarop iets substantieels van haar te horen is: Ascending…descending voor viool en strijkorkest is uit 2015. Ook een bijzondere kennismaking met een unieke klankwereld.

Opvallend is dat onder de componisten op deze cd vooral vrouwen voorkomen: Tatjana Kozola, Liisa Hirsch, Marianna Liik, Galina Grigorjeva; Tönu Körvits is de enige man in dit gezelschap. Laten we hopen op gauw meer op cd van Hirsch die haar intieme geheimen pas volledig prijsgeeft na ettelijke keren intensief luisteren.