ELECTRA: ABLE TO BE

 

Electra: Able to be. Dramm: Baton Rouge Massacre; L. Andriessen/Van der Aa: The new math(s); Jacob tv: Able tob e; Ford: Seeds of Paradise; Van Binsbergen: The fifth element; Dennehy: The Weathering. Monica Germino (v), Tatiana Koleva (slagwerk), Michaela Rieger (keyboards, stem), Susanna Borsch (blokfluit, elektronica). Attaca 27111 (74’15”). 2005

Meet Electra. ’s Gravesande/Verster. Meet Electra; L. Andriessen: Shopping List of a Poisoner; Ford: Seeds of Paradise – Opening Flowers; Dennehy: The Weathering; Van Dijk: Vinex Productions – De Aktetas. (dvd). 2006

 

Wie voor het eerst de vier Whirly Girls, hier opererend als Electra in musicis ontmoet zonder ze ooit ‘live’ te hebben gezien en gehoord, doet er goed aan om eerst zorgvuldig de dvd te bekijken en te beluisteren.

De integratie van beeld en geluid, in dit geval van bewegende beelden en allerminst statisch musiceren vormt namelijk een essentieel element in het optreden van de dames die hier hun ‘acts’ onder de naam Electra uitvoeren. Daaraan komen elektrisch versterkte instrumenten en licht-, video- en filmbeelden te pas die hun werk tot een boeiend Gesamtkunstwerk maken.

De bewuste opname geeft een moment uit hun bestaan en hun repertoire mee. Vijf jaar later is men een stuk verder geëvolueerd met een aan de vrouwelijke luchtvaartpioniers Amelia Earhart en Hanna Reitsch gewijd programma van componiste Renske Vrolijk met bijdragen van Lucas Wiegerink, Michiel Mensingh en Vanessa Lann.

De onderhavige uitgave wekt alleen al bewondering door het feit dat vier in Nederland opererende jonge musici uit allerlei windhoeken der aarde (leve de muzikale globalisering) elkaar vonden, dat ze niet de minste componisten inspireerden tot speciaal voor hen geschreven muziek die buiten het kader valt van wat ooit voor ‘kwartet’ werd geschreven, dat ze nieuwe wegen banen en hoogst oorspronkelijk zijn. Een grote dosis avontuurlijkheid, moed en uitdagende strijdvaardigheid valt de projectmatig opererende Whirly Girls niet te ontzeggen.

Dat de vernieuwende activiteiten een voortzetting krijgen door steeds nieuwe inbreng van componisten als Cornelis de Bondt, Chiel Meijering en Michael Gordon illustreert de levensvatbaarheid van de gewaagde onderneming.

Wie intussen dacht dat de aanwezigheid van Louis Andriessen zou leiden tot veel heftige muziek, moet onmiddellijk zijn mening herzien: in tegendeel, de meeste stukken met uitvoeringsduren tussen 7’30” (Ford) en 15’49” (het vierdelige stuk van Van Binsbergen) zijn heel fijnzinnig, soms op het tere af en – mag het worden gezegd – echt vrouwelijk.

Voor outsiders is het even wennen aan de innovatieve klankgemiddelden, maar al gauw oefenen ze een fascinerende, soms zelfs bijna hypnotiserende invloed uit. Heel pakkend is het zeker voor wie zijn auditieve en visuele organen open stelt.

Vanzelfsprekend wordt ook dankbaar van internet gebruik gemaakt. Wie meer informatie wenst, kan goed terecht op www.electranewmusic.com.