DUDOK KWARTET: SOLITUDE

Dudok kwartet. Solitude. Mendelssohn: Strijkkwartet nr. 6 in f op. 80; Desprez: Mille regrets (bew.); Weinberg: Strijkkwartet nr. 3 in d op. 14; Shostakovitch: ‘Elegie’ uit Stukken voor strijkkwartet (1931); Gesualdo: ‘Moro, lasso, al mio duolo’ uit Madrigalen, boek 6. Resonus RES 10215 (54’39”). 2017

 

Het dolorosa karakter van Strijkkwartet nr. 6 van Mendelssohn heeft een  duidelijke verklaring: het werd in 1847 als eerbetoon aan zijn overleden zus Fanny geschreven en draagt de ondertitel ‘Requiem voor Fanny’. Een paar maanden na voltooiing stief ook Mendelssohn. 

Strijkkwartet nr. 3 van Mieczyslav Weinberg is een driedelig werk uit het op één na laatste oorlogsjaar 1944 heeft een heel desolaat (Shostakovitch-achtig) klinkend langzaam deel terwijl het dansante derde deel in ijle lucht te verdwijnen.

Ideale stof voor een cd die onder de titel ‘eenzaamheid’ wordt uitgebracht en waaraan een van diezelfde geest getuigend brok heel oude muziek van Gesualdo en en vrij recent stuk van Shostakovich als sfeerversterkend zijn toegevoegd.

Het Dudok kwartet met Judith van Driel en Marleen Wester (v), Marie-Louise de Jong (va) en David Faber (vc) begeeft zich met veel expressief gevoel voor het karakter van de wereld van pijn, verdriet, rouw en eenzaamheid in deze materie en brengt deze met de juiste gevoelens en indringend uitgevoerd tot leven. Als toegift hadden ze nog een bewerking van Piazolla’s Oblivion (vergetelheid) mogen spelen.