COOLEN, SASKIA: RECORDERS RECORDED; A BREATH OF NEW LIFE

Saskia Coolen: Recorders recorded. Van Eyck: ‘Bravade’ uit Der fluyten lust-hof; Van Noordt: Fluitsonate in F op. 1/1; Nozeman: Sonate voor soloinstrument en b.c. op. 4/4; De Fesch: Fluitsonate in G op. 8; Schickhardt: Ged. Uit Principes de la flute op. 12; Bronnemüller: Fasciculus musicus sive tabulae varii generis modorum; Corelli: Vioolsonate in E op. 5/11 (bew); Van Wassenaer: Blokfluitsonate nr. 1 in F. Met David van Oijen (fl) en Peter-Jan Belder (kl). Globe GLO 5209 (68’01”). 2004

 

Saskia Coolen: A breath of new life. Bustijn: Recueuil de plusieurs pièces de musique (sel.); Hacquart: ‘Allemande’ uit Suite in a op. 3/10; Nozeman: Vioolsonate op. 1/3 (bew); Schenck: Suite in D uit Scherzi musicali; Van Wassenaer: Fluitsonate nr. 2 in g. Met Rainer Zipperling (vdg) en Patrick Ayrton (kl). Globe GLO 5264 (75’48’). 2015

 

Met een groot musicologisch en praktisch doorzettingsvermogen graaft blokfluitiste Saskia Coolen in archieven en musea, niet alleen om onbekende of tenminste goeddeels onontdekte muziek voor haar instrument op te sporen, maar ook om instrumenten uit die periode. Een grotere dosis authenticiteit is vrijwel niet mogelijk. Hooguit was de lucht waarmee het musiceren wordt aangeblazen minder of anders (agrarisch) vervuild.

Wat in 2004 begon als zoektocht werd in 2015 grondiger voortgezet. Zo vond Coolen in 2012 in het historisch museum in Den Briel een gedeelte terug van een altblokfluit van de achttiende eeuwer Engelbert Terton. Blokfluitbouwer Jan Bouterse reconstrueerde het instrument zorgvuldig. Eenmaal schatgraver geworden, vond Coole nog vijf achttiende eeuwse altblokfluiten en een sopranino in diverse verzamelingen, meest van particuliere aard, maar ook in het Haags Gemeentemuseum.

Op verdere zoektochten vond ze ook meer oude muziek. Zowel deze muziek als de teruggevonden instrumenten komen aan bod op de tweede cd, waarbij in de punctuele realisatie daarvan de medewerking van gambist Rainer Zipperling en klavecinist Patrick Ayrton is ingeroepen.

Het resultaat is een toonbeeld van hoe de historiserende muziekpraktijk tot prachtige resultaten leidt. Natuurlijk gaat het niet alleen om de oerteksten en de instrumenten, maar is de stijlvaste, liefdevolle en levendige koestering met fraaie versieringen en al van deze op papier simpele muziek bepalend.

Wat de titel van die tweede cd A breath of new life betekent? Die slaat op één van de instrumenten die uit de slotgracht van een kasteel werd opgedoken.