CHEN: RAW ELEGANCE

Ying-Hsueh Chen: Raw elegance. Xenakis: Rebonds; Billone: Mani.Matta; Odin: Maskine. Orlando records OR 0034 (50’08”). 2017

Of architecten het leuk vinden of niet, hun gebouwen worden door mensen gebruikt om erin te wonen, werken of verpozen en architect cum mathematisch componist Iannis Xenakis (1922 - 2001) hield van ongetoomde energie, verrijkt met wat hij ’trouw, pseudo-trouw en ontrouw’ ritme noemde.

Hij schreef voor slagwerk op een manier die van de vertolker een vrijwel mechanische perfectie vergt en het is dat ‘vrijwel’ dat de crux is die zijn complexe werken zo aantrekkelijk maakt.

Voor haar eerste opname koos de uit Taiwan komende, in Kopenhagen wonende slagwerkster Ying-Hsueh Chen Rebonds voor soloslagwerk uit 1988 en verleent ze de uitgelaten textuur een mooie vaart, maar geeft ze daaraan ook getemperde, genegen trekken. Ze vervolgt met twee onbekende werken. Pierluigi Billone (1960) componeerde Mani.Matta voor marimba, 2 log drums, woodblock en Chinese gong. Dit werk staat niet op zichzelf want er is ook een Mani.DeLeonardis (met Christian Dierstein op Col Legno WWE 1CD 20245) en een Mani. Giacometti (Ensemble Recherche, Col Legno WWE 4CD 202101).

De Deen Toke Brorson Odin (1982) schreef zijn wat primitiever aandoende Maskine voor 14 stukken metaal. Ook daarmee blijkt Ying-Hsueh Chen heel goed en effectief te kunnen omgaan.