BUNIATISHVILI, KHATIA: KALEIDOSCOPE

Khatia Buniatishvili: Kaleidoscope. Moesorgsky: Schilderijententoonstelling; Ravel: La valse (bew.); Stravinsky: 3 delen uit Petroesjka. Sony 888751-7003-2 (60’49”). 2015

 

Zoals al eerder bleek uit haar opnamen met werken van Chopin, Liszt en composities van Bach tot Pärt huldigt de Georgische pianiste Khatia Buniatishvili uitgesproken persoonlijke muziekopvattingen die sonms naar het extreme leiden. Ook hier is dat het geval. 

Ze is zich bewust van de orkestrale achtergrond van de werken van Ravel en Stravinsky en verrijkt dienovereenkomstig haar kleurpalet waarbij ze laat blijken dat je bij alle drie de werken ook beelden met zien, bij Moesorgsky is dat logisch, bij Ravel en Stravinsky gaat het echter om dans, om beweging.

Met haar verbeelding zorgt Buniatishvili voor best bijzondere interpretaties. De eerste promenade van De schilderijententoonstelling klinkt niet zozeer uitnodigend, maar eerder overpeinzend en in tegenstelling tot de verwachting trekt ze in De grote poort van Kiev niet alle registers open, doch zorgt ze voor een mooie dramatische opbouw. Ze belicht verder vooral de duisterder kanten van dit werk, al mankeert er op het punt van levendigheid niets aan Tuileriëen en het Kuikenballet.

Alles overeenkomstig haar visie op deze stukken die ze in het programmaboekje omschrijft als: “trachten uit te beelden hoe de mens snippers werkelijkheid op een gegeven moment waarneemt. Het is een menselijke reflex om een tafereel uit het echte leven in de verbeelding vast te houden om het op deze manier in het eigen universum op te slaan”.

In haar opvatting over Ravels La valse gaat het daar om een uiting van “de wens naar oneindige euforie, die ons uiteindelijk naar zelfvernietiging drijft”. Dat leidt tot extreme tempocontrasten die de natuurlijke polsslag van het werk geen goed doen. Het gevoel van paniek dat het gevolg is van die drang tot zelfvernietiging krijgt teveel nadruk.

Maar op de speelse manier waarop ze virtuoos de drie Petroesjka deeltjes van Stravinsky afwikkelt, valt niets af te dingen.

Fascinerend is dit recital zeker, overtuigend maar deels. Vergelijk deze Moesorgsky met die van Pletnev (Virgin 791.169-2), Kissin (RCA 09026-63884-2), Andsnes (EMI 698.360-2) en Pogorelich (DG 437.667-2) en Ravel met Wang (DG 477.8795).